Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Impact Innovation: Innovationer som kan förändra system - ”Hållbart vatten för alla 2050”

Nu ställer Water Wise Societies om Sverige – på väg mot missionen om hållbart vatten för alla 2050. Har ni en innovativ lösning som är redo att förändra system och bidra till missionen? Kräver den att flera aktörer samverkar med utveckling, test och förberedelser för införande och skalning för att lösningen ska förverkligas? Sök finansiering i denna utlysning för behovsdrivna projekt med potential för systemförändring och nyttiggörandefokus. Projekten ska stödja ett eller flera av Water Wise Societies delmål och uppdrag. Målet är att bidra till systemförändring i praktiken där nya arbetssätt, tekniker och affärsmodeller gör att vattenresurser används mer hållbart och rättvist. Water Wise Societies är ett program inom Impact Innovation, ett gemensamt initiativ av Energimyndigheten, Formas och Vinnova.

Erbjudandet i korthet

Vad kan ni söka för?

Att i samverkan arbeta för att förverkliga innovativa lösningar med potential för systemförändring som bidrar till ett eller flera av Water Wise Societies uppdrag.

Vem kan söka?

Aktörer i systemet ”från källa till kust”, till exempel från offentlig sektor, näringsliv, forskningsorganisationer, institut och civilsamhälle. Aktörsgruppen ska innehålla minst två parter varav minst en behovsägare.

Hur mycket kan ni söka?

Ni kan söka för högst 36 månader i denna utlysning, och få maximalt 10 000 000 kronor i bidrag med upp till 70% stödnivå. Total bidragsbudget för utlysningen är 100 miljoner kronor.

Viktiga datum

  • Läs utlysningstexten

    • Utlysningen syftar till att stödja samarbeten som utvecklar och testar nya lösningar som kan bidra till Water Wise Societies mission Hållbart vatten för alla 2050. Målet är att bidra till systemförändring i praktiken där nya arbetssätt, tekniker och affärsmodeller gör att vattenresurser används mer hållbart och rättvist.  

      Finansiering kan sökas av aktörer från olika delar av samhället i samverkan. Det handlar om organisationer som är nödvändiga för att ställa om systemet ”från källa till kust”, till exempel kommuner, VA-organisationer, företag och industrier, offentliga organisationer och myndigheter, forsknings- och innovationsaktörer, civilsamhälle och andra organisationer. 

      Projektet ska starta den 1 juni 2026 och avslutas senast den 30 maj 2029.

      Utlysningen genomförs inom programmet Water Wise Societies, som är en del av Impact Innovation. Impact Innovation är ett gemensamt initiativ från Energimyndigheten, Formas och Vinnova för att möta stora samhällsutmaningar genom innovation och samverkan.

      Läs mer om Impact Innovation
      Läs mer om Water Wise Societies 

    • Water Wise Societies driver Sveriges omställning mot hållbart vatten för alla. Via Vinnova, Energimyndigheten och Formas finansieras insatser för att driva förändring på vattenområdet genom:

      • innovation
      • policyutveckling
      • kapacitetsutveckling
      • forskning
      • och internationalisering

      Programmets mission Hållbart vatten för alla 2050 innebär att vatten ska finnas i rätt mängd och kvalitet, och att det skapar goda förutsättningar för människor, miljö, ekosystem och näringsliv - trots ett föränderligt klimat.

      Bidra till Water Wise Societies mission, delmål och uppdrag genom systeminnovation

      För att nå missionen behöver innovativa vattenlösningar tas fram och användas i praktiken i Sverige och internationellt. I vissa fall krävs lösningar som kan förändra hur hela system fungerar. Det innebär genomgripande förändringar på flera nivåer mellan aktörer från alla delar av samhället.

      Vi tror att olika perspektiv, erfarenheter och expertis från samhällets alla hörn behövs för att omställning ska ske, och att nya samarbeten och arbetssätt är nycklar till innovation och hållbara lösningar. Nya eller förstärkta samarbeten behövs mellan aktörer som inte samverkar idag. Det handlar om att bryta silos och att diskutera problem och utveckla lösningar i bredare konstellationer.

      Sökanden definierar behov och lösningar inom ramen för ett eller flera av Water Wise Societies tio uppdrag. Lösningar som finansieras ska ha stor potential att möta behovet eller behoven.

      Syfte

      Syftet med utlysningen är att aktörer i samverkan ska förverkliga innovativa lösningar med potential för systemförändring och konkret bidra till Water Wise Societies mission, delmål och uppdrag.

      Projekten som finansieras ska på sikt stärka svensk innovation och konkurrenskraft genom hållbar tillväxt eller bidra med annan samhällsnytta.

      Mission, delmål och uppdrag

      Water Wise Societies mission "Hållbart vatten för alla 2050” är nedbruten i tre delmål och tio uppdrag. Uppdragen, som beskriver en önskad framtid och behovet av omställning, ska mobilisera aktörer att göra omställningen tillsammans.

      Programmets delmål och tillhörande uppdrag som sammanlagt ska bidra till att missionen nås är:

      • Resilient försörjning och hantering av vatten i samhället
        • Trygga försörjning och hantering av vatten
        • Säkerställa god dricksvattenkvalitet
        • Anpassa samhället mot översvämning och torka
        • Bygga och förvalta samhället i samklang med vatten
      • Klok vattenanvändning
        • Hållbara vattenuttag
        • Minska vattenanvändning och läckage
        • Återvinn och återanvänd vatten och dess resurser
      • Välmående sjöar, vattendrag och grundvatten
        • Minska negativ påverkan på vattenekosystem
        • Förebygg och minska spridning av farliga ämnen
        • Minska övergödning i sjöar och vattendrag

      För mer information om uppdragen, se Water Wise Societies webbsida

      Vi letar efter projekt som:

      • Hör hemma inom Water Wise Societies område och bidrar till att lösa något eller några av programmets uppdrag.
      • Är behovs- och aktörsdrivna vilket innebär att de genomförs i samverkan mellan engagerade aktörer, inklusive de som har behov av den innovativa lösningen.
      • Gäller innovativa lösningar som kan nyttiggöras brett, uppvisar tydlig nytta och har potential att förändra system.
      • Består av de aktiviteter som krävs för att lösningarna utvecklas, testas samt i slutändan kan nyttiggöras.
      • Innehåller arbete i flera systemdimensioner (se mer om systemdimensioner nedan).
      • Är relevanta i både ett svenskt och internationellt sammanhang,
      • Baseras på tydliga beskrivningar av önskade resultat och vad projektet ska leda till. 
      • Bidrar till hållbar systemomställning.

      Bidrar till Water Wise Societies

      Projekten ska utgå från och bidra konkret till att ett eller flera av Water Wise Societies tio uppdrag uppnås. De ska ha potential att förändra system.

      Är behovs- och aktörsdrivna

      Projekten ska utgå från konkreta behov. Ni samlar rätt aktörer för att möta behovet, leder arbetet, planerar vilka som behöver vara med och vad som ska göras för att skapa resultat.

      Ett aktörsdrivet projekt bygger på samarbete mellan flera typer av organisationer, till exempel:

      • Behovsägare – aktörer som har ett konkret problem eller behov som lösningen kan lösa, till exempel kommuner, VA-organisationer, industriföretag eller vattenvårdsförbund. En behovsägare ska delta aktivt och bidra med egna resurser.
      • Utvecklare av lösningen – aktörer som tar fram och testar den innovativa lösningen.
      • Kunskaps- och stödaktörer – organisationer som kan bidra med analyser, forskning eller utvärdering.

      Minst en behovsägare ska delta som projektpart med en betydande insats.

      Behovsägare bör ha inflytande över det system eller område där omställningen ska testas. Det kan till exempel handla om organisationer som utvecklar och förvaltar ett system där lösningen behövs, som kommuner, VA-organisationer, industriföretag, vattenvårdsförbund och andra.

      Det är också viktigt att involvera slutanvändare, kunder eller brukare så att lösningen blir relevant och kan användas i praktiken.

      Rör lösning som kan förändra system

      Lösningen ska kunna användas brett och skapa tydlig nytta. När användningen av lösningen skalas upp ska den ha potential att förändra, det vill säga påverka och omforma, system. Om man till exempel tar fram en ny lösning som enkelt kan ersätta en annan så ändras inte systemet.

      En lösning som kan förändra system är del av ett större sammanhang – ett ekosystem av aktörer, strukturer, regler och beteenden. Det handlar inte bara om att utveckla lösningen, utan även om att förstå vilka förändringar som krävs i omgivande system för att lösningen ska kunna skapa värde.

      Lösningen behöver inte vara teknisk, utan kan också handla om en modell eller process. Lösningen ska skilja sig från redan existerande satsningar på området, även internationellt. Lösningen kan dock vara inspirerad av internationella exempel.

      Har fokus på nyttiggörande

      Målet är att lösningen ska komma till bred användning och nytta i samhället. Projekten ska därför:

      • utveckla och testa en lösning
      • arbeta för att den ska införas, förvaltas och skalas upp.

      Aktiviteter behövs för båda punkterna ovan. Ofta behövs iterationer.

      Vi förväntar oss inte att lösningen införs brett eller skalas under projekttiden. Däremot behöver förutsättningarna göras tydliga under projektets gång (till exempel avseende förvaltning, ägande, plan för fortsättning). En grundläggande idé om vägen till nyttiggörande ska beskrivas redan i ansökan.

      Ni kommer troligen ha olika modeller för hur nytta ska uppstå för era organisationer eller ansvarsområden. Alla aktörer ska bidra till att nyttiggörandet faktiskt sker.

      Har ett systemperspektiv

      Eftersom projekten inte enbart ska lösa ett avgränsat problem behöver ni tänka på hur hela systemet påverkas och hänger ihop.

      Ett systemperspektiv innebär att ni ser till helheten – teknik, människor, organisationer, regelverk och ekonomi – och hur förändringar i en del påverkar de andra.

      Inom Water Wise Societies används fem systemdimensioner:

      • Teknik, produkter och processer
      • Omställningsinfrastruktur
      • Pengar och värde
      • Policy och styrning
      • Acceptans och beteendeförändringar

      Ansökan ska visa hur ert arbete relaterar till en eller flera av dessa dimensioner och hur aktiviteterna hänger ihop. Det kan till exempel handla om att projektet kombinerar aktiviteter som policyarbete, ta fram nya affärsmodeller, kompetenshöjande insatser eller åtgärder som stärker beteendeförändring och acceptans för den nya lösningen.

      Om förutsättningar redan finns på plats inom en eller flera systemdimensioner bör det framgå i ansökan. Då krävs inte arbete inom dessa dimensioner i projektet.

      Kopplar projektplan till resultat

      Projektet ska ha:

      • tydliga mål som går att följa upp,
      • aktiviteter som visar hur målen ska uppnås, och
      • en trovärdig plan för hur resultatet tas vidare efter projektslut.

      Det behövs en klar logik för hur aktiviteter ska leda till önskade resultat och effekter samt planer för hur lärande från uppföljning och utvärdering ska påverka utförandet i projektet.

      Har nationell och internationell potential

      De projekt vi finansierar ska vara relevanta i Sverige, men också ha potential att bidra internationellt.

      Lösningen kan vara inspirerad av internationella exempel eller ha potential att spridas utanför Sverige.

      Ni bör visa hur ni bevakar internationella initiativ och hur ni tänker kring samarbeten, skalning eller spridning i ett längre perspektiv – även om det inte genomförs under projekttiden.

      Bidrar till en hållbar systemomställning

      Alla projekt inom Water Wise Societies ska bidra till hållbar samhällsomställning i linje med Impact Innovation – Sveriges stora satsning för att möta framtidens utmaningar genom innovation. Water Wise Societites är ett av Impact Innovations fem missionsdrivna program.

      Det innebär att projekten ska:

      • bidra till både ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet,
      • stimulera samarbete mellan privata, offentliga och ideella aktörer, och
      • bidra till Sveriges och världens gemensamma mål i Agenda 2030.

      Tillsammans ska vi visa hur innovation kan skapa ett hållbart, konkurrenskraftigt och vattenklokt samhälle i Sverige och internationellt.

      Som en del i detta följer vi alltid upp och bedömer: 

      • Om kvinnor och män på ett jämställt sätt deltar i projektet, tar del av bidraget samt har inflytande och makt över projektet. 
      • Hur väl projektet analyserar och tar ställning till om det finns köns- eller genusaspekter som är relevanta för projektets problemformulering, lösningar och effekter. 

      Jämställd finansiering av innovationer

      En innovativ kraft i hållbar värld

      Tillgängliggöra vetenskapliga publikationer och resultat

      Den här utlysningen ska även bidra till att tillgängliggöra resultat för alla. Därför ska all vetenskaplig publicering ske med öppen tillgång. När resultat från forskning och innovation görs fritt tillgängliga kan fler bidra till att lösa samhällsutmaningar.

    • Utlysningen riktar sig till både nya och befintliga grupperingar av aktörer i systemet ”från källa till kust”.

      Systemet ”från källa till kust”

      Systemgränsen utgår från ett avrinningsområdesperspektiv och inkluderar både vatten i samhället som dricks-, dag- och avloppsvatten och naturliga vatten i sjöar, vattendrag och grundvatten. Även faktorer som påverkar vatten och vattenhantering innefattas, såväl som relaterad infrastruktur, resurserna i våra vattenströmmar och alla aktörer som påverkar eller påverkas av vatten från källa till kust. Marina frågor, det vill säga havet, ryms inte inom systemgränsen.

      Utöver vattensektorn innefattar systemet även vattenutmaningar på områden som berörs av vatten, som:

      • landsbygd
      • jordbruk
      • skog
      • mat
      • samhällen
      • industri

      I systemet ingår även kunskapsfält som till exempel ekonomi, juridik och beteendevetenskap.

      Relevanta aktörer är exempelvis:

      • kommuner
      • VA-organisationer
      • andra offentliga organisationer och myndigheter
      • företag och industrier
      • forsknings- och innovationsaktörer, bland annat institut
      • civilsamhällesorganisationer

      Projektroller

      Det finns flera sätt för organisationer att delta i ett projekt i denna utlysning. Dels kan man vara projektpart och en del av aktörsgruppen som tillsammans ansöker i utlysningen. Man kan även medverka som till exempel underleverantör eller referensgruppsmedlem eller liknande.

      En projektpart ska vara aktivt involverad i projektet och även vara med och dela på risker och resultat. Det är viktigt att projektparter och nyckelpersoner deltar med aktivt engagemang.

      Vi har identifierat att följande typer av aktörer kan bli avgörande för ett lyckat genomförande:

      • Behovsägare - de som har behov av nya lösningar. Behovsägare bör ha inflytande över det system eller område där omställningen ska testas.
      • Användare och intressenter - de som använder lösningarna, exempelvis kunder och brukare. De är viktiga kravställare som ska involveras i projektet för till exempel behovsidentifiering. Intressenter, de som berörs av att lösningen kommer till användning, kan också behöva involveras i projektet.   
      • Möjliggörare – de som förbättrar förutsättningarna för att lösningar kommer till användning, exempelvis myndigheter och organisationer som sätter regler och standarder.
      • Lösningsägare - de som utvecklar, testar och kommersialiserar lösningar.
      • Intermediärer - aktörer som kan utföra utveckling, testning och demonstration av lösningar, som universitet, högskolor, konsulter och institut.
      • Utländska aktörer - För att säkerställa ett internationellt perspektiv kan utländska aktörer behöva delta i projektet. De är välkomna att delta som projektparter på följande villkor:
      • En utländsk aktör kan inte vara koordinator.
        • För att utländska aktörer ska kunna beviljas bidrag krävs att de har ett svenskt organisationsnummer och att kostnaderna för deltagande i projektet upparbetas i en svensk filial eller driftställe.

      Det är viktigt att identifiera rätt personer inom en organisation och hur de ska involveras i ett projekt. Utöver nyckelpersonerna som krävs för att utföra utvecklings- och koordineringsaktiviteter kan även viktiga beslutsfattare eller personer med ansvar för produktion och drift behöva engageras.

      Projektgruppen

      För att söka krävs ett samarbete mellan minst två organisationer, varav minst en behovsägare. De organisationer som ingår i projektet ska vara aktivt involverade och dela på risker och resultat. Det är viktigt att projektparter och nyckelpersoner deltar med aktivt engagemang.

      Ni som söker tillsammans gör det som projektparter, där en av era organisationer fungerar som koordinator. Koordinator samordnar projektet och företräder projektet i förhållande till Vinnova.

      Alla projektets parter ska vara juridiska personer. Fysiska personer eller enskilda firmor kan alltså inte delta. Den koordinerande parten ska vara en svensk juridisk person och bedriva verksamhet i Sverige.

      Projektledaren ska vara anställd hos koordinerande organisation. Vi kan godta att projektledare är anställd hos en annan av parterna i projektet. Ni måste då motivera behovet av detta i ansökan. Denna motivering vägs in i vår bedömning.

      Det är tillåtet med delat projektledarskap, där projektledaren delar ansvaret för projektet med en biträdande projektledare som inte behöver komma från samma organisation.

    • Vilka aktiviteter vill vi finansiera?

      Ni kan söka stöd för projekt för aktiviteter som genomförs för att förverkliga en innovativ lösning. I detta ingår utveckling, test och förberedelse inför införande och skalning. Behovsägare och användare ska alltid vara involverade.

      Exempel på relevanta aktiviteter:

      • Utveckla aktörsgruppen: fördjupa samverkan mellan aktörerna och vid behov, arbete för att engagera fler aktörer i arbetet.
      • Fördjupa behovsanalysen: uppdatera, komplettera och fördjupa analysen som gjorts innan ansökan.
      • Analysera strukturella faktorer för att bättre förstå hinder och möjligheter för lösningen inom de fem systemdimensionerna.
      • Utveckla prototyper och demonstratorer: alltifrån enkla prototyper och demonstratorer med begränsad funktionalitet till mer sofistikerade i verklig miljö för att testa lösningar och utveckla ny kunskap. Resultaten kan ofta få ett större värde och spridning om ni kan visa och testa lösningen i denna form.
      • Utföra tester i labb och i verkligheten:
        • I en begränsad och kontrollerad miljö såsom labbförsök och med ett begränsat antal användare.
        • I större skala och i verklig miljö för att kunna spridas och komma till användning. I denna typ av tester har ofta behovsägare och användare/ kravställare en central roll.
        • I internationell miljö. Resultatens potential kan öka avsevärt om den internationella dimensionen stärks, exempelvis genom att tester utförs i särskilt intressanta miljöer utanför Sverige.
      • Generalisera resultat: för att öka resultatens potential kan det vara relevant att involvera nya, viktiga användargrupper för att säkerställa att resultaten kan spridas till andra aktörer, sektorer och användningsområden.
      • Ta fram nya verktyg eller metoder som kan underlätta bred användning och skalning, som till exempel nya typer av utbildningar eller former av målgruppsanpassad kommunikation.
      • Påverka strukturella faktorer för att underlätta att lösningen införs. Till exempel aktivt arbete för att:
        • förändra lagar, regler, policy och standarder (systemdimensionen Policy och styrning)
        • påverka kulturella värderingar (dimensionen Acceptans och beteendeförändringar)
        • ta fram och införa nya affärs- eller ersättningsmodeller (dimensionen Pengar och värde).
      • Utveckla planer för hur ni ska bidra till bred användning och skalning efter projektslut.
        • I detta ingår vem/ vilka som ska äga, driva och förvalta resultatet efter att ni har avslutat projektet.
      • Utvärdera lösningens nytta eller projektets aktiviteter, till exempel arbetet för att påverka strukturella faktorer.
      • Sprida projektresultat, metodutveckling och kunskap bland parter och aktörer utanför projektkonsortiet.

      Projekt som finansieras i denna utlysning ska medverka och bidra till Water Wise Societies så kallade omställningsarena. Det är en arena för erfarenhetsutbyte och samskapande som drivs av Water Wise Societies programkontor för programmets medlemmar. Arenan utgörs av både fysiska och digitala möten och workshops. Medverkan sker löpande.

      Projekten ska under 2027 lämna in en särskild rapport där ni beskriver hur era tankar har utvecklats om projektets potential att förändra system och hur realistiskt det är att målen uppfylls. Vinnova kommer att tillhandahålla en mall för rapporten i form av ett resultatramverk.

      Vi finansierar inte:

      • Rutinmässig eller återkommande utveckling av befintliga lösningar eller andra pågående verksamheter.
      • Utpräglade forskningsprojekt. Forskning får dock förekomma när detta är motiverat för att nå projektets mål.
      • Projekt där nyttan enbart tillfaller enstaka aktörer.
      • Uppbyggnad och etablering av till exempel plattformar, forum, testbäddar eller liknande strukturer.
        • Däremot kan vissa aktiviteter för att vidareutveckla testbäddar finansieras. Resultatens värde kan i vissa fall förstärkas om de kan införlivas i en existerande testbädd. En sådan vidareutveckling kan till exempel innefatta nya funktioner, effektivare affärs- och arbetsmodeller samt vissa uppgraderingar och anpassning av befintlig testinfrastruktur.

      Vilka kostnader kan vi finansiera?

      Vår finansiering omfattas av regler om statligt stöd. Reglerna styr vilka slags kostnader som vi kan finansiera. Dessa kallas stödberättigande kostnader.

      I den här utlysningen är dessa typer av kostnader stödberättigande:

      • Lönekostnader: Utbetalad bruttolön, samt arbetsgivaravgifter och andra lönebikostnader.
      • Utrustning, mark och byggnader: Instrument, utrustning och hyra för annan lokal än ordinarie verksamhetslokal.
      • Konsult- och licenskostnader: Konsulttjänster eller kostnader för licenser från en utomstående aktör. Kostnader av detta slag får utgöra maximalt 20 procent av en projektparts budget. Vi kan godta en högre andel än 20 procent vid särskilda behov. Ni måste då motivera behovet av detta i ansökan. Denna motivering vägs in i vår bedömning. Tjänsterna ska köpas från utomstående, det vill säga från externa aktörer på marknadsmässiga villkor.
      • Övriga direkta kostnader: Till exempel materiel, förrådsartiklar och resor som är nödvändiga för att genomföra projektet.
      • Indirekta kostnader (overhead): Kostnader som inte uppkommit som en omedelbar följd av men kan relateras till projektet, till exempel ordinarie lokaler och städning. Indirekta kostnader får utgöra maximalt 30 procent av personalkostnader. Universitet, högskolor samt vissa forsknings-organisationer och statliga myndigheter har högre maxgränser beroende på typ av verksamhet.

      Kostnader som uppkommer för att medverka i Water Wise Societies omställningsarena kan ingå i de stödberättigande kostnaderna.

      För mer detaljerad information om vilka kostnader vi kan finansiera, se Anvisning till stödberättigande kostnader

      Vilka krav gäller för kostnader vi finansierar?

      För att en kostnad ska vara stödberättigande måste den vara:

      • nödvändig för aktiviteterna i projektet
      • bokförd korrekt och separat från organisationens övriga kostnader.

      En organisation får heller inte ta upp någon annans kostnader som sina egna.

      Observera att projektpart inte får köpa tjänster eller varor från annan projektpart inom projektet.

      För mer detaljerad information om vilka krav, begränsningar och undantag som gäller, se Anvisning till stödberättigande kostnader

    • Reglerna om statligt stöd styr hur stor andel av kostnaderna som vi kan finansiera. Detta bestäms individuellt för varje organisation. Vi skiljer därför på hur stort bidrag projektet kan få, och hur mycket varje projektpart kan få.

      Total budget för utlysningen är 100 miljoner kronor.

      Hur stort bidrag kan projektet få?

      Ni kan söka för högst 36 månader i denna utlysning. Projektet kan få maximalt 10 000 000 kronor i bidrag. Projektets stödnivå får maximalt vara  70%.

      Utlysningen ger möjlighet till succesiv finansiering

      Eftersom forsknings- och innovationsprojekt rymmer osäkerhet och ofta behöver förändras över tid, vill vi skapa förutsättningar för ett mer agilt arbetssätt och finansiering. För att möjliggöra anpassningar och möta eventuella behov av att lägga till nya parter eller aktiviteter under den initiala projektperioden kommer vi tillämpa ”succesiv finansiering” i denna utlysning.

      Projektet kan vid ansökningstillfället välja att söka finansiering för hela sin planerade projektambition, eller för en del av den – dock minst 75 procent. Det projekt som söker del av finansieringen får möjlighet att ansöka om resterande medel under 2027. Syftet är att ge projektet tid att mobilisera fler aktörer under den inledande projektperioden.

      Det totala bidraget till projektet kan inte överstiga det maximalt avsatta beloppet per projekt, det vill säga 10 000 000 kronor.

      Vinnova kommer att tillhandahålla mall och instruktioner för detta.

      Hur stort bidrag kan en projektpart få?

      Beskrivningar i kommande avsnitt om vilket stöd vi kan ge är förenklade. För fullständig information, se Regler för bidrag | Statligt stöd till ekonomisk verksamhet (företag) | Vinnova.

      Hur stort bidrag varje deltagande projektpart kan få beror främst på:

      • partens storlek och verksamhet
      • vilka aktiviteter som parten ska genomföra i projektet.

      I den här utlysningen ger vi stöd till både organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet (statsstöd) och organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet.

      Ekonomisk och icke-ekonomisk verksamhet

      Vinnova skiljer mellan ekonomisk och icke-ekonomisk verksamhet enligt EU:s statsstödsregler.

      Ekonomisk verksamhet innebär att organisationen erbjuder varor eller tjänster på en marknad. Det har ingen betydelse hur verksamheten finansieras, om den är offentlig eller privat, om den drivs med vinstsyfte eller inte, eller vilken rättslig form den har – till exempel aktiebolag, ekonomisk förening, ideell förening eller stiftelse.

      Icke-ekonomisk verksamhet har ett allmänt, icke-kommersiellt syfte och erbjuder inte varor eller tjänster på en marknad, till exempel fri forskning, utbildning eller kulturverksamhet utan försäljning.

      Om en organisation bedriver båda typerna av verksamhet ska dessa hållas isär i redovisningen, så att stödet bara går till den del som är stödberättigad.

      Är ni osäkra på om en organisation i ert projekt bedriver ekonomisk verksamhet, kontakta utlysningsansvarig. Organisationen ansvarar dock själv för att bedöma om den bedriver ekonomisk verksamhet.

      Stöd till organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet

      I den här utlysningen ger vi även stöd till organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet. Hit räknas oftast universitet och högskolor, forskningsinstitut och andra organisationer som inte erbjuder en tjänst eller produkt på en marknad.

      Vi kan finansiera upp till 100 procent av sådana organisationers stödberättigande kostnader.

      Kan kommunala VA-bolag söka bidrag som icke-ekonomisk verksamhet?

      Frågan har inte prövats juridiskt i Sverige. ​Det finns dock goda anledningar att se kommunal vattenverksamhet i Sverige som legala monopol, vilket skulle innebära att kommunala VA-bolag kan använda icke-ekonomisk verksamhet som stödgrund.​

      Två förutsättningar är att:​

      • Projekten måste utförs inom den del av verksamheten som bygger på det legala monopolet.​
      • Organisationen måste skilja på kostnader, finansiering och intäkter från verksamhet som är av ekonomisk respektive icke-ekonomisk karaktär. Annars kan korssubventionering av den ekonomiska verksamheten uppstå.

      Stöd till organisationer med ekonomisk verksamhet som bedriver forskning och utveckling

      I den här utlysningen ger vi stöd till industriell forskning och experimentell utveckling.

      • Industriell forskning kan förenklat beskrivas som att söka ny kunskap genom planerad forskning eller kritisk analys för att utveckla eller markant förbättra produkter, processer eller tjänster.
      • Experimentell utveckling kan förenklat beskrivas som att kombinera, forma och använda befintliga kunskaper för att ta fram nya eller förbättrade produkter, processer eller tjänster.
      Hur stor andel av kostnaderna kan vi finansiera?

      Organisationens storlek och typ av aktivitet avgör hur stor andel av kostnaderna vi kan finansiera, det vill säga den maximala stödnivån.

      Aktivitet

      Litet företag

      Medelstort
      företag

      Stort företag

      Finansiering baserat på aktivitet och företagstyp

      Industriell forskning

      80 %

      75 %

      65 %

      Experimentell utveckling

      60 %

      50 %

      40 %


      Stöd av mindre betydelse till företag

      I den här utlysningen kan vi också ge de minimis-stöd, även kallat stöd av mindre betydelse. Vi kan finansiera upp till 100 procent av en projektparts kostnader.

      En organisation kan ta emot maximalt 300 000 euro över en treårsperiod i den här stödformen, oavsett finansiär och projekt. Det betyder att om samma organisation tagit emot stöd av mindre betydelse i andra projekt från andra finansiärer tidigare, påverkar det hur stort stödet kan bli i den här utlysningen.

      Lämna in ett intyg om de-minimistöd när ni skickar in ansökan. Det krävs för att vi ska kunna bevilja detta stöd.

      Intyg om de minimis-stöd

    • Vi kan bara bevilja ansökningar som uppfyller våra formella krav.

      Vissa av kraven behöver uppfyllas vid ansökningstillfället för att vi ska bedöma er ansökan. Är inte dessa krav uppfyllda, avslår vi ansökan direkt.

      För vissa formella krav kan vi tillåta komplettering för att rätta uppenbara fel. Det är under förutsättning att åtgärden inte innebär att ansökan ändras i sak. 

      Krav på projektparter

      • Alla projektets parter ska vara juridiska personer. Fysiska personer eller enskilda firmor kan alltså inte delta. Vi kan tillåta vissa kompletteringar avseende detta krav.
      • Den koordinerande parten ska vara en svensk juridisk person och bedriva verksamhet i Sverige.
      • Minst två projektparter ska medverka i projektet. Detta inkluderar den koordinerande parten.

      Krav på projektet

      • Projektledaren ska vara anställd hos koordinerande part eller en projektpart i projektet. I det sistnämnda fallet måste dock detta motiveras i ansökan. Denna motivering vägs in i vår bedömning.

      Krav på ansökan

      • Ansökan ska vara skriven på svenska eller engelska.
      • Ansökan ska följa de anvisningar som ges i avsnitt 9. Vi kan tillåta vissa kompletteringar avseende detta krav.
      • Ansökan ska innehålla alla efterfrågade bilagor som ges i avsnitt 9. Vi kan tillåta vissa kompletteringar avseende detta krav.
    • De ansökningar som uppfyller våra krav går vidare till bedömning. I bedömningen tittar vi på hur stor potential er idé har, hur realistisk den är och vilka som ska genomföra projektet.

      Vad bedömer vi?

      När vi bedömer ansökningar tittar vi på tre huvudkriterier:

      • Potential: Vi analyserar vilka effekter och vilket värde vi kan förvänta oss av projektet.
      • Aktörer: Vi bedömer deltagarnas kompetens och förmåga att i samverkan genomföra projektet och nå önskade resultat och effekter.
      • Genomförbarhet: Vi bedömer hur realistisk och trovärdig projektplanen är, både för att genomföra projektet och för att uppnå önskade resultat.

      Eftersom Vinnova har i uppdrag att bidra till ökad jämställdhet och klimatomställning följer vi också alltid upp och bedömer dessa perspektiv.

      Potential

      • I vilken utsträckning projektet har potential att konkret bidra till ett eller flera av Water Wise Societies uppdrag genom att arbeta för att förverkliga en innovativ lösning.
        • I detta ingår att den innovativa lösningen kan nyttiggöras brett och har potential att förändra system.
      • I vilken utsträckning projektet bygger på en trovärdig systemansats.
        • Ansatsen ska visa vilket arbete som krävs inom olika systemdimensioner för att lösningen ska förverkligas och komma till bred användning.
      • Hur väl lösningarna skiljer sig från existerande lösningar på området, även internationellt, avseende innovationshöjd och möjlig nytta.
      • I vilken utsträckning ansökans innehåller en relevant analys av projektets internationella dimensioner.
      • Hur väl perspektiv kring kön, genus och jämlikhet har integrerats i projektförslaget, och vilken betydelse dessa har för projektets resultat.

      Aktörer

      • I vilken utsträckning projektgruppen är sammansatt av de organisationer som behöver vara med för att projektet ska kunna genomföras och skapa bred nytta.
      • I vilken utsträckning projektledaren och andra nyckelpersoner bedöms ha kompetens, förmåga och förutsättningar att genomföra projektet.
      • Hur väl det ekonomiska bidraget, deltagande, makt och inflytande fördelas på ett jämställt sätt i projektteamet.

      Genomförbarhet

      • I vilken grad projektet baseras på tydliga beskrivningar av vad projektet ska leda till, med mätbara, konkreta och väldefinierade mål, samt hur projektet ska utvärderas.
      • Hur ändamålsenligt projektplanen och budgeten är för att förverkliga en innovativ lösning i enlighet med projektets mål.
        • I detta ingår arbete för att:
          • lösningen ska kunna nyttiggöras efter projektslut
          • åstadkomma förändring inom flera systemdimensioner
          • inkludera slutanvändare i test och utveckling
          • inkludera internationella dimensioner
        • Hur väl behovet av konsulttjänster motiveras. Detta gäller bara om en projektparts budget innehåller mer än 20 procent konsultkostnader.
        • I vilken utsträckning projektet genomföras i aktiv samverkan mellan engagerade aktörer, inklusive en betydande insats från behovsägare.
        • Hur trovärdig projektplanens analyser av risk och potentiella målkonflikter är, och hur ändamålsenliga planer för hantering av detta är.

       

      Hur bedömer vi?

      När vi har fått in ansökningarna granskar vi dem. Vi sorterar bort alla ansökningar som är ofullständiga eller som inte uppfyller våra formella krav enligt avsnitt 6.

      De ansökningar som är korrekta och fullständiga fördelas mellan olika bedömare och bedöms i konkurrens med varandra. Bedömarna är utsedda av oss utifrån deras expertis inom området. Varje ansökan bedöms av minst fyra bedömare.

      När bedömarna gått igenom ansökningarna har vi ett bedömningsmöte där bedömarna rekommenderar vilka ansökningar som ska beviljas. Vi kommer även att kalla till intervju innan vi fattar beslut.

      Intervjuerna kommer att äga rum den 6 - 12 maj 2026. Inbjudan skickas ut cirka två veckor innan.

      Vid en konkurrenssituation kommer ett övergripande portföljperspektiv avseende Water Wise Societies uppdrag och projektens geografi att beaktas.

      Information om beviljade projekt publiceras på www.vinnova.se samt Water Wise Societies hemsida.

      Hur påverkar en organisations finansiella status?

      Innan vi beslutar om finansiering gör vi också en samlad bedömning av den organisatoriska och finansiella statusen hos de som får finansiering. Vi använder oss av information som vi får från kreditupplysningar, för närvarande från Dun & Bradstreet.

      För att vi ska bevilja finansiering gäller detta:

      • Organisationer som söker finansiering för personalkostnader måste vara registrerade som arbetsgivare hos Skatteverket.
      • Organisationer får inte vara på obestånd, eller genomgå likvidation eller företagsrekonstruktion. De får heller inte ha obetalda skulder av betydelse hos Kronofogdemyndigheten.
      • Organisationer får inte täcka projektkostnader i den här utlysningen med offentliga bidrag eller egna medel avsedda för andra projekt.
      • Aktiebolag får inte ha förbrukat hälften eller mer av sitt aktiekapital.
      • Om vi begär, måste små och medelstora företag kunna visa att de har ekonomisk täckning att genomföra projektet enligt sin budget i ansökan.
    • När vi bedömt alla ansökningar, skickar vi ett beslut där vi antingen beviljar eller avslår er ansökan. Eftersom ansökningarna bedöms i konkurrens kan ni få avslag trots att ni uppfyller alla krav och kriterier.

      I beslutet anger vi hur stor andel av kostnaderna vi täcker för varje organisation.

      Ni kan inte överklaga vårt beslut, men ni är välkomna att ansöka till oss igen vid ett annat tillfälle.

      Vad gäller om ni beviljas finansiering?

      Om vi beviljar er ansökan måste ni följa våra allmänna villkor för bidrag. Villkoren innehåller bland annat detta:

      • Att ni ska underteckna ett särskilt dokument där ni godkänner er medverkan och åtar er att genomföra projektet.
      • Att ni ska rapportera hur det går, era kostnader och uppnådda resultat till oss regelbundet under projekttiden.
      • Är ni flera parter måste ni komma överens om era inbördes rättigheter och skyldigheter i projektet i ett avtal. Det kan ta tid att få ett projektavtal på plats, så sätt gärna i gång med detta innan projektet startar.
      • Hur resultatet ska komma till användning samt hur vetenskaplig publicering ska ske.

      Se våra allmänna villkor samt få hjälp med att förstå och uppfylla dem

      Ni behöver även följa de särskilda villkor som gäller för den här utlysningen:

      • Alla projektets parter ska vara juridiska personer.
      • Den koordinerande parten ska vara en svensk juridisk person och bedriva verksamhet i Sverige.
      • Projektet ska vara representerat av minst en projektpart vid Water Wise Societies omställningsarena och andra aktiviteter som anordnas inom programmet, uppskattningsvis vid två till fyra (varav max två fysiska) tillfällen per år. Kostnaderna för sådan medverkan är stödberättigande.
      • Projektet ska på förfrågan ha kontakt med Water Wise Societies programkontor eller av programkontoret annan utsedd aktör under projektets löptid. Det kan exempelvis handla om kortare digitala möten eller att svara på enkäter.
      • Vid information om projektet och vid varje offentliggörande av projektresultat ska det anges att arbetet utförts inom Impact Innovation-programmet Water Wise Societies – ett initiativ av Energimyndigheten, Formas och Vinnova.
      • I samband med slutrapportering av projektet till Vinnova ska en sammanfattning av projektresultaten skickas till Water Wise Societies programkontor enligt mall som finns på www.impactinnovation.se. Sammanfattning ska kunna spridas och publiceras fritt på Energimyndigheten, Formas, Vinnovas, Impact Innovations och programkontorets hemsida. Sammanfattningen får inte innehålla konfidentiella eller på annat sätt känsliga uppgifter.

      Vi kan även besluta att lägga till kompletterande särskilda villkor för enskilda projekt. De framgår i så fall av beslutet.

      Kan ni behöva betala tillbaka bidrag?

      Om ni fått mer pengar än vad ni har rätt till eller om ni inte följer våra villkor kan ni bli återbetalningsskyldiga.

    • För att söka finansiering fyller ni i en ansökan i vår e-tjänst. I ansökan svarar ni på frågor om projektet, deltagande projektparter och budget.

      Till ansökan bifogar ni även vissa bilagor, se punktlistan nedan.

      Mallarna är obligatoriska att använda. Du hittar mallarna längre ner på sidan under rubriken "Mallar och bilagor".

      Bifoga dessa bilagor:

      • Projektplan: använd anvisad mall med givet format, högst 20 sidor.
      • CV-bilaga för nyckelpersoner: använd anvisad mall med givet format, högst 1 sida CV per person. Vissa kompletteringar kan tillåtas.
      • Intyg om de-minimistöd vid behov. Komplettering kan tillåtas.
      • Icke-konfidentiell sammanfattning av ansökan. Innehållet i bilagan ska kunna spridas och publiceras fritt och får inte innehålla konfidentiella eller på annat sätt känsliga uppgifter. Använd anvisad mall med givet format.

      Observera: Om bilagor utöver dessa, eller överskjutande sidantal, skickas in kommer dessa ej att läsas eller bedömas.

      Hur lång tid tar ansökan?

      Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i mallar kan ta flera dagar, eftersom det bygger på analyser ni ska göra.

      I vår e-tjänst kan ni börja fylla i uppgifter och sedan fortsätta vid ett senare tillfälle. Ni kan också dela ut behörigheter till andra som ni vill ska bidra i ansökan. När ansökan är färdig klarmarkerar ni den.

      Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan klarmarkera den igen för att den ska registreras när utlysningen stänger.

    • När utlysningen stänger registreras er ansökan. Då skickar vi en e-postbekräftelse till den som står för användarkontot samt till projektledaren och firmatecknaren. Om ni inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av er till oss.

      När utlysningen stängt kan ni inte ändra något i ansökan. Då kan ni bara komplettera om vi ber om det.

      Vem kan läsa er ansökan?

      Er ansökan kommer att läsas av medarbetare på Vinnova och de bedömare som medverkar i den här utlysningen. Alla arbetar under tystnadsplikt.

      Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Det innebär att vi måste lämna ut dem om de efterfrågas. Men vi sekretessbelägger vissa typer av uppgifter om det kan antas innebära ekonomisk skada för den enskilde om de lämnas ut. Det gäller uppgifter om affärs- och driftförhållanden, uppfinningar eller forskningsresultat.

      Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

    Så här ansöker ni

    För att söka finansiering behöver ni logga in och fylla i en ansökan i vår e-tjänst för ansökningar. Formuläret innehåller frågor om projektet, projektparter och budget.

    Så här fyller ni i ansökan i vår e-tjänst Så här går det till att ansöka och rapportera

    Mallar och bilagor för ansökan

    Här kan ni ladda ner mallar som ni behöver bifoga i ansökan, till exempel CV-mall eller projektbeskrivningsmall. Här finns också eventuella bilagor med användbar information inför ansökan.

    CV-mall Impact Innovation (docx, 62 kB) Mall för icke-konfidentiell sammanfattning av ansökan (docx, 3371 kB) Mall för projektbeskrivning (docx, 88 kB) Intyg om stöd av mindre betydelse (docx, 43 kB)

    Frågor?

    Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta någon av oss.

    Nina Widmark

    Utlysningsansvarig Vinnova

    + 46 8 473 30 52

    Water Wise Societies: Magnus Arnell

    Frågor om utlysningens bakgrund, syfte och önskade effekter

    + 46 10 516 63 33

    Water Wise Societies: Fredrik Norefjäll

    Frågor om utlysningens bakgrund, syfte och önskade effekter

    +46 10 516 57 80

    Teknisk support

    Tekniska frågor om e-tjänsterna

    Teknisk support

    Tekniska frågor om e-tjänsterna

    Diarienummer 2025-04078