Med delprogrammet Accelerera vill FFI skapa förutsättningar för systemdemonstratorer i syfte att åstadkomma betydande systemförändringar som accelererar takten i omställningen till hållbara vägtransporter genom breda samarbeten
FFI Accelerera välkomnar särskilt ansökningar som avser förberedelseprojekt för hållbara vägtransporter inom följande områden:
- Autonoma transportsystem
- Elektrifierade transportsystem
- Integration mellan energi- och transportsystem inklusive energieffektivisering
- Användning av vätgas i transportsystemet
- Helhetslösningar för fossilfria byggarbetsplatser, hamnar, gruvor, etcetera
- Cirkulära flöden för till exempel batterier
Ansökningar inom andra områden är välkomna att söka.
Vad är en systemdemonstrator?
Systemdemonstrationer är ett sätt att utgå ifrån kunskapen om vad som krävs för att ställa om ett system och omsätta det i praktiken. För att förändra på systemnivå behövs ofta en portfölj av lösningar som samverkar och förflyttar olika delar av systemet, snarare än att en enstaka lösning implementeras.
Demonstratorn ska inte vara begränsad till teknisk innovation, inklusive tjänster och processer, utan behöver även arbeta med kultur och beteenden kring de nya lösningarna. Digital och fysisk infrastruktur kan behöva utvecklas. Affärsmodeller kan behöva tas fram eller anpassas. Även regelverk och standarder kan behöva anpassas i takt med att teknik och tjänster utvecklas och för detta behövs både dialog och samarbete med berörda aktörer.
En systemdemonstrator ska innehålla samtliga fem systemdimensioner:
- Beteende, kultur och värderingar
- Affärsmodeller
- Regelverk och standardisering (”policy”)
- Infrastruktur, fysisk och digital
- Teknik, produkter, tjänster och processer
Läs mer om de fem dimensionerna i FFI:s Färdplan
Vad kännetecknar en systemdemonstrator?
- Det framgår tydligt vilket system som ska förändras, det finns en gemensam målsättning och en bild av hinder och möjligheter.
- Aktörer från alla delar av det system som är föremål för förändring medverkar, visar engagemang och kan gemensamt påverka systemet. Det framgår tydligt vilka nyckelaktörerna är och deras roll för systemförändring. Aktivitet och engagemang från flera relevanta behovsägare krävs. Med behovsägare avses användare, kravställare och kunder.
- Strategiska och koordinerade lösningar som tydligt bidrar till den gemensamma målbilden och som är utvalda och utformade för att undersöka flera dimensioner (teknik, infrastruktur, beteende, kultur och värderingar, affärsmöjligheter, policy, regelverk, standarder), av systemet samtidigt. Det räcker inte med demonstration av tekniklösningar. Lösningarna ska vara mogna att implementera och omfatta hela systemet.
- De genomförda aktiviteterna utgör en sammanhängande helhet som är tillräckligt stor för att representera systemet, och de tester som görs utvärderas och utvecklas iterativt.
- Demonstration och test sker i en verklig miljö tillsammans med behovsägare.
- En systemdemonstrator ska vara skalbar. De systemlösningar som testas är noggrant utformade för att kunna förgrena sig, sprida sig och skalas upp, vilket inkluderar tillvägagångssätt för att nå en betydande uppskalning av finansiering.
Mer information om systemdemonstratorer
Resultatmål
Projekt som beviljas förväntas inom ramen för projekttiden resultera i samtliga resultatmål:
- Kartläggning av och ökad förståelse för det system som avses förändras.
- Ökad kunskap om hinder och möjligheter med att realisera den tilltänkta systemdemonstratorn.
- Väl underbyggda projektidéer med en tydlig målbild med vad en kommande systemdemonstrator ska åstadkomma.
- Stärkt samverkan mellan aktörer i konsortiets sammansättning och diskussioner med potentiella framtida samverkansparter, inklusive behovsägare.
- En tydlig plan för vad som behöver genomföras för att testa lösningarna i verklig miljö och åstadkomma en systemdemonstrator.
- En omvärldsanalys och ”state of the art” av föreslagen systemlösning samhällsnytta och innovationshöjd gentemot andra lösningar.
FFI:s målsättningar
FFI:s mission är att driva vägtransportforskning och innovationer för ett hållbart samhälle. Programmet har en färdplan som sätter riktningen mot 2030. Visionen på sikt är att Sverige leder den globala omställningen till hållbara vägtransporter. Tre målsättningar vägleder arbetet:
- FFI demonstrerar lösningar som gör samhällets vägtransporter fossilfria, säkra, jämlika och effektiva.
- FFI utvecklar hållbara lösningar som implementeras och accepteras av användare och samhälle.
- FFI bidrar, genom innovation, partnerskap och samverkan, till att utveckla kompetens, infrastruktur, ny teknik, regelverk och affärsmodeller inom vägtransportsystemet.
För delprogrammets fullständiga innehåll se FFI:s färdplan
Bidra till en hållbar systemomställning
Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och systemomställning. För att genomföra hållbar systemomställning har vi valt att utgå från FN:s globala hållbarhetsmål, definierade i Agenda 2030. Där prioriterar Vinnova två perspektiv: jämställdhet och klimatomställning. Alla insatser och projekt vi finansierar bedöms utifrån hur de bidrar till dessa perspektiv.
Vi följer därför upp och bedömer detta:
- Om kvinnor och män på ett jämställt sätt deltar i projektet, tar del av bidraget samt har inflytande och makt över projektet.
- Hur väl projektet analyserar och tar ställning till om det finns köns- eller genusaspekter som är relevanta för projektets problemformulering, lösningar och effekter.
- Hur väl projektet bidrar till klimatomställningen.
Jämställd innovation – vad det innebär för dig som söker bidrag från oss
Agenda 2030 som drivkraft för innovation
Tillgängliggöra vetenskapliga publikationer och resultat
När resultat från forskning och innovation görs fritt tillgängliga kan fler bidra till att lösa samhällsutmaningar. Den här utlysningen ska bidra till att tillgängliggöra resultat för alla. Därför ska all vetenskaplig publicering ske med öppen tillgång.