Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Accelerera FFI systemdemonstratorer - hösten 2025

Planerad till AUG 2025

Finansiering av fullskaliga systemdemonstratorer som påskyndar omställningen till fossilfria, säkra, jämlika och effektiva vägtransporter. Projekten ska ha en hög teknisk mognad och demonstration av lösningarna ska ske i verklig miljö. En bredd av aktörer med rådighet att påverka olika delar av systemet ska arbeta aktivt och gemensamt i projektet. Lösningarna har potential att implementeras brett inom några år samt vara skalbara. Samtliga systemdimensioner ska adresseras: -Beteende, kultur -Affärsmodeller -Regelverk, policy och standardisering (”policy”) -Infrastruktur, fysisk och digital -Teknik, produkter, tjänster och processer. Erbjudandet ingår i delprogrammet FFI Accelerera inom samarbetet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Erbjudandet i korthet

Vad kan ni söka för?

Fullskaliga systemdemonstratorer för att öka takten till hållbara vägtransporter.

Vem kan söka?

Alla grupper av aktörer som i bred samverkan avser genomföra fullskaliga systemdemonstrator, exempelvis industri som är leverantörer av lösningar tillsammans med behovsägare, användare, forskning och offentliga aktörer.

Hur mycket kan ni söka?

Projektbudgeten måste minst uppgå till 10 miljoner kronor varav minst 50 procent utgörs av medfinansiering. Minst 25 procent av medfinansieringen är från näringslivet. Projektlängd är upp till 36 månader.

Erbjudandet i korthet

Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) är ett samarbete mellan staten och fordonsindustrin om att gemensamt finansiera forsknings-, innovations- och utvecklingsaktiviteter med fokus på att göra Sverige ledande i den globala omställningen till hållbara vägtransporter. FFI finansierar forsknings- och utvecklingsverksamhet för cirka en miljard kronor per år där den statliga finansieringen utgör 420 miljoner kronor, och resterande del utgörs av medfinansiering från näringsliv och offentliga aktörer 

Det här erbjudandet finansierar projekt inom FFI:s delprogram Accelerera där fokus är på större systemdemonstrationer. Innovativa systemlösningar med hög samhällsnytta ska demonstreras i stor skala i verklig miljö i breda samarbeten. Erbjudandet vänder sig till de som ska söka bidrag för fullskaliga systemdemonstratorer (för förberedelseprojekt se här). 

Erbjudandet omfattas att följande:  

  • Sökande ska ha genomfört ett förberedelseprojekt, inte nödvändigtvis inom FFI-programmet och slutrapport ska bifogas.  
  • Projektlängd upp till 36 månader. 
  • Projektets totalbudget ska vara minst 10 miljoner kronor.  
  • Projektet ska adressera en tydlig samhällsutmaning. 
  • Minst 50 procent medfinansiering, varav minst 25 procent ska vara från näringslivet. Aktörskonstellationen består av minst fem parter, varav minst en behovsägare. Med behovsägare avses användare, kravställare och kunder.  
  • Total bidragsbudget för denna utlysning är cirka 70 miljoner kronor 

Systemdemonstratorer som finansieras ska innehålla samtliga fem systemdimensioner (angivna nedan) och ha en hög teknisk mognad. Projektkonsortiet ska utgöras av en bredd av olika aktörer som har rådighet att påverka olika delar av systemet. Lösningen/lösningarna som tas fram i projektet ska ha potential att implementeras brett inom några år samt vara skalbar i en nationell och internationell kontext.   

Observera att det finns flera delprogram inom FFI: Accelerera är inriktat på större systemdemonstratorer och stödjer inte renodlade teknikdemonstratorer. Om det planerade projektet är en teknikdemonstration eller har låg teknisk mognadsgrad, passar det inte i Accelerera. Se då FFI:s andra delprograms utlysningar om det kan passa in.  

Viktiga datum

  • AUG 2025
  • Utlysningstext för erbjudandet

    Tips: För att skapa en PDF med all information om erbjudandet klickar du Ctrl+P och väljer PDF för att spara innehållet.

    • Denna utlysning sker inom FFI:s delprogram Accelerera. Med detta erbjudande vill vi genom breda samarbeten skapa förutsättningar för systemdemonstratorer i syfte att åstadkomma betydande systemförändringar som accelererar takten i omställningen till hållbara vägtransporter. 
       
      Läs mer om FFI Accelerera 

      Vad är en systemdemonstrator? 

      Systemdemonstrationer är ett sätt att utgå ifrån kunskapen om vad som krävs för att ställa om ett system och omsätta det i praktiken. För att förändra på systemnivå behövs ofta en portfölj av lösningar som samverkar och förflyttar olika delar av systemet, snarare än att en enstaka lösning implementeras.  

      Demonstratorn ska inte vara begränsad till teknisk innovation, inklusive tjänster och processer, utan behöver även arbeta med kultur och beteenden kring de nya lösningarna. Digital och fysisk infrastruktur kan behöva utvecklas. Affärsmodeller kan behöva tas fram eller anpassas. Även regelverk och standarder kan behöva anpassas i takt med att teknik och tjänster utvecklas och för detta behövs både dialog och samarbete med berörda aktörer. 
       
      En systemdemonstrator ska innehålla samtliga fem systemdimensioner: 

      • Beteende, kultur och värderingar 
      • Affärsmodeller 
      • Regelverk och standardisering (”policy”) 
      • Infrastruktur, fysisk och digital 
      • Teknik, produkter, tjänster och processer 
      Läs mer om de fem dimensionerna i FFI:s Färdplan   
       
      Vad kännetecknar en systemdemonstrator? 
      • Det framgår tydligt vilket system som ska förändras, det finns en gemensam målsättning och en bild av hinder och möjligheter.  
      • Aktörer från alla delar av det system som är föremål för förändring medverkar, visar engagemang och kan gemensamt påverka systemet. Det framgår tydligt vilka nyckelaktörerna är och deras roll för systemförändring. Aktivitet och engagemang från flera relevanta behovsägare krävs. Med behovsägare avses användare, kravställare och kunder. 
      • Strategiska och koordinerade lösningar som tydligt bidrar till den gemensamma målbilden och som är utvalda och utformade för att undersöka flera dimensioner (teknik, infrastruktur, beteende, kultur och värderingar, affärsmöjligheter, policy, regelverk, standarder), av systemet samtidigt. Det räcker inte med demonstration av tekniklösningar. Lösningarna ska vara mogna att implementera och omfatta hela systemet.  
      • De genomförda aktiviteterna utgör en sammanhängande helhet som är tillräckligt stor för att representera systemet, och de tester som görs utvärderas och utvecklas iterativt. 
      • Demonstration och test sker i en verklig miljö tillsammans med behovsägare.  
      • En systemdemonstrator ska vara skalbar. De systemlösningar som testas är noggrant utformade för att kunna förgrena sig, sprida sig och skalas upp, vilket inkluderar tillvägagångssätt för att nå en betydande uppskalning av finansiering.  

      Mer information om systemdemonstratorer 

      Resultatmål 

      Projekt som beviljas förväntas inom ramen för projekttiden resultera i samtliga resultatmål: 

      • Systemdemonstratorn har bidragit till att påskynda omställningen till hållbara vägtransporter.  
      • En tydlig gemensam målbild som ger en riktning, framtidsperspektiv och skapar engagemang hos aktörerna att tackla den valda samhällsutmaningen inom hållbara vägtransporter.  
      • Samtliga fem dimensioner av systeminnovation har adresserats i systemdemonstrationsprojektet. 
      • Valda lösningar har en hög teknisk mognad och har demonstrerats i ett verkligt sammanhang, tillsammans med behovsägare. 
      • Bred samverkan har skett mellan relevanta aktörer för att adressera samhällsutmaningen och de fem systemdimensionerna. De har visat engagemang, har stor påverkan på systemet och en vilja att göra investeringarna som krävs.  
      • En beskrivning har tagits fram för hur demonstrerade lösningar ska skalas upp både nationellt och internationellt. Engagemang och mottagarkapacitet finns hos relevanta behovsägare för att implementera valda lösningar inom några år. 
      • Resultat, erfarenheter och lärdomar har paketerats och spridits i kommunikation som skapar brett engagemang och kan inspirera till fler systemförändringar. 

      FFI Accelerera välkomnar särskilt ansökningar som avser systemdemonstration för hållbara vägtransporter inom följande områden:  

      • Autonoma transportsystem  
      • Elektrifierade transportsystem 
      • Integration mellan energi- och transportsystem inklusive energieffektivisering 
      • Användning av vätgas i transportsystemet 
      • Helhetslösningar för fossilfria byggarbetsplatser, hamnar, gruvor, etcetera 
      • Cirkulära flöden för till exempel batterier 

      Ansökningar inom andra områden är välkomna att söka. 

      FFI:S målsättningar 

      FFI:s mission är att driva vägtransportforskning och innovationer för ett hållbart samhälle. Programmet har en färdplan som sätter riktningen mot 2030. Visionen på sikt är att Sverige leder den globala omställningen till hållbara vägtransporter. Tre målsättningar vägleder arbetet: 

      • FFI demonstrerar lösningar som gör samhällets vägtransporter fossilfria, säkra, jämlika och effektiva. 
      • FFI utvecklar hållbara lösningar som implementeras och accepteras av användare och samhälle. 
      • FFI bidrar, genom innovation, partnerskap och samverkan, till att utveckla kompetens, infrastruktur, ny teknik, regelverk och affärsmodeller inom vägtransportsystemet. 

      Läs mer om FFI:s färdplan 

      Bidra till en hållbar systemomställning  

      Vinnova har i uppdrag att främja hållbar tillväxt och systemomställning. För att genomföra hållbar systemomställning har vi valt att utgå från FN:s globala hållbarhetsmål, definierade i Agenda 2030. Där prioriterar Vinnova två perspektiv: jämställdhet och klimatomställning. Alla insatser och projekt vi finansierar bedöms utifrån hur de bidrar till dessa perspektiv. 

      Vi följer därför upp och bedömer detta: 

      • Om kvinnor och män på ett jämställt sätt deltar i projektet, tar del av bidraget samt har inflytande och makt över projektet. 
      • Hur väl projektet analyserar och tar ställning till om det finns köns- eller genusaspekter som är relevanta för projektets problemformulering, lösningar och effekter. 
      • Hur väl projektet bidrar till klimatomställningen.  

      Jämställd innovation – vad det innebär för dig som söker bidrag från oss 

      Agenda 2030 som drivkraft för innovation 

      Tillgängliggöra vetenskapliga publikationer och resultat 

      När resultat från forskning och innovation görs fritt tillgängliga kan fler bidra till att lösa samhällsutmaningar. Den här utlysningen ska bidra till att tillgängliggöra resultat för alla. Därför ska all vetenskaplig publicering ske med öppen tillgång. 

    • Det här erbjudandet vänder sig till bredare aktörskonstellationer som har för 
      avsikt att i samverkan skapa en systemdemonstrator för komplexa samhälls- 
      utmaningar som på sikt bidrar till att accelerera omställningen till ett hållbart vägtransportsystem.  
       
      Erbjudandet riktar sig till aktörskonstellationer som genomfört analyser av systemet de avser förändra. Vilka stora hinder, behov och möjligheter finns kopplat till den samhällsutmaning som projektet avser adressera ska ha identifierats i ett genomfört förberedelseprojekt vars slutrapport ska bifogas ansökan.  

      Aktörer med rådighet att påverka olika delar av systemet samverkar aktivt i projektet. Exempelvis industriparter som är leverantörer av lösningar tillsammans med behovsägare, forskning och offentliga aktörer. Deltagande parter behöver vara aktivt engagerade och behovsägare ha en central roll i projektet och se ett värde att investera i lösningarna, för att garantera att lösningen/lösningarna som utvecklas tas vidare till implementering. 

      För systemdemonstrationsprojekt krävs minst fem parter, varav minst en behovsägare. Förväntningen är att projektkonsortiet är större än fem parter, för att kunna påverka och skapa en stor omställning i systemet. 

      Utländska aktörer kan vara relevanta och nödvändiga att ha med som projektparter i projektet. För att dessa aktörer ska kunna erhålla stöd från Vinnova behöver de ha en filial eller driftställe i Sverige. Aktörens projektkostnader ska i så fall uppstå i filialen eller driftstället. 

    • Detta erbjudande finansierar projekt av karaktären systemdemonstratorer som syftar till att testa lösningar i en verklig miljö för att på sikt åstadkomma en systemförändring inom hållbara vägtransporter.  

      Aktiviteter det går att söka finansiering för 

      De typer av projektaktiviteter som är godkända inom ramen för denna utlysning ska täckas av stödgrunden Experimentell utveckling, se kapitel 5. Godkända aktiviteter är exempelvis: 

      • Bygga upp och testa systemdemonstratorn i verklig miljö. 
      • Utvärdera tester och förstå användare eller kunders och andra berörda aktörers upplevelse av lösningen, samt fortsatt utveckling av tester. 
      • Validera identifierade möjligheter att påverka strukturella faktorer, 
        exempelvis beteenden, lagar, regler, standarder. 
      • Undersöka förutsättningarna för implementering av lösningen exempelvis efterfrågan, affärsmodeller, prissättning, upphandling etc. 
      • Undersöka anpassningsbehov för fysisk och digital infrastruktur. 
      • Investeringsbehov för uppskalning nationellt och internationellt. 
      • Kommunikationsinsatser till intressenter utanför projektet. 

      Vilka kostnader kan vi finansiera? 

      Vår finansiering omfattas av regler om statligt stöd. Reglerna styr vilka slags kostnader som vi kan finansiera. Dessa kallas stödberättigande kostnader 

      I den här utlysningen är dessa typer av kostnader stödberättigande: 

      • Personalkostnader: Lönekostnader, inklusive arbetsgivaravgifter och andra lönebikostnader. 
      • Utrustning, mark och byggnader: Instrument, utrustning och hyra för annan lokal än ordinarie verksamhetslokal. 
      • Konsult- och licenskostnader: Konsulttjänster, kunskap och patent som köpts eller används på licens från en utomstående aktör. Kostnader för konsulttjänster från utomstående får utgöra maximalt 20 procent av en projektparts budget. 
      • Övriga direkta kostnader: Till exempel materiel, förrådsartiklar och resor som är nödvändiga för att genomföra projektet. 
      • Indirekta kostnader (overhead): Kostnader som inte uppkommit som en omedelbar följd av men kan relateras till projektet, till exempel ordinarie lokaler och städning. Indirekta kostnader får utgöra maximalt 30 procent av personalkostnader. Universitet, högskolor samt vissa forskningsorganisationer och statliga myndigheter har högre maxgränser beroende på typ av verksamhet. 

      För mer detaljerad information om vilka kostnader vi kan finansiera, se Anvisning till stödberättigande kostnader 

      Vilka krav gäller för kostnader vi finansierar?  

      För att en kostnad ska vara stödberättigande måste den vara: 

      • nödvändig för aktiviteterna i projektet. 
      • bokförd korrekt och separat från organisationens övriga kostnader. 

      En organisation får inte ta upp någon annans kostnader som sina egna.  

      För mer detaljerad information om vilka krav, begränsningar och undantag som gäller, se Anvisning till stödberättigande kostnader 

    • Reglerna om statligt stöd styr också hur stor andel av kostnaderna som vi kan finansiera. Detta bestäms individuellt för varje organisation. Vi skiljer därför på hur stort bidrag projektet kan få, och hur mycket varje projektpart kan få.  

      Hur stort bidrag kan projektet få? 

      Vinnova finansierar varje enskilt systemdemonstrationsprojekt med högst 50 procent av projektets stödberättigande kostnader. Varje enskilt projekt ska ha minst 25 procent näringslivsfinansiering. 

      Hur stort bidrag kan en projektpart få? 

      Hur stort bidrag varje deltagande projektpart kan få beror främst på: 

      • vilka aktiviteter som parten ska genomföra i projektet 
      • partens storlek och verksamhet  

      I den här utlysningen ger vi stöd till experimentell utveckling. Experimentell utveckling kan förenklat beskrivas som att kombinera, forma och använda befintliga kunskaper för att ta fram nya eller förbättrade produkter, processer eller tjänster. För fullständig definition, se Stödgrunder och stödnivåer för bidrag 

      Hur stor andel av kostnaderna kan vi finansiera? 

      Organisationens storlek och typ av aktivitet avgör hur stor andel av kostnaderna vi kan finansiera, det vill säga den maximala stödnivån.  

      Aktivitet 

      Litet företag 

      Medelstort 
      företag 

      Stort företag 

      Stödnivå per aktivitet 

      Experimentell utveckling 

      45 % 

      35 % 

      25 % 

      Om projektet omfattas av någon av bonusgrunderna. Se nedan. 

      60 % 

      50 % 

      40 % 

      Bonusgrunder  

      Om projektet omfattas av någon av dessa bonusgrunder kan vi finansiera en högre andel av kostnaderna enligt tabellen: 

      • Faktiskt samarbete: Viss nivå av samarbete mellan små och större företag, mellan företag i två olika europeiska länder eller mellan forskningsorganisationer och företag 
      • Spridning av resultat: Omfattande spridning genom exempelvis konferenser eller öppna databaser.  
      • Annan bonusgrund 

      För fullständig information om bonusgrunder, se Stödgrunder och stödnivåer för bidrag 

      Vi beviljar bidrag i enlighet med artikel 25 i EU-kommissionens förordning om allmänna gruppundantag (GBER). 

      Icke statsstöd  

      I den här utlysningen ger vi även stöd till organisationer som inte bedriver ekonomisk verksamhet (inte statsstöd). Hit räknas oftast universitet och högskolor, forskningsinstitut och andra organisationer. 

      Vi kan finansiera upp till 100 procent av en sådan organisations stödberättigande kostnader. 

      Hur avgör ni om en organisation bedriver ekonomisk verksamhet? 

      En organisation som erbjuder någon form av tjänst eller produkt på en marknad anses bedriva ekonomisk verksamhet och kan inte beviljas den här formen av stöd. Det har ingen betydelse hur organisationen finansieras, om den är offentlig eller privat, eller om den har ett vinstsyfte. Det spelar heller ingen roll vilken rättslig form verksamheten har. Till exempel om det är ett aktiebolag, ett handelsbolag, en ekonomisk förening, en ideell förening eller en stiftelse.  

      Är ni osäkra på om en organisation i ert projekt bedriver ekonomisk verksamhet, kontakta utlysningsansvarig. Organisationen ansvarar dock själv för att bedöma om den bedriver ekonomisk verksamhet. 

    • För att vi ska ta ställning till och bedöma er ansökan måste den uppfylla vissa formella krav. Är kraven inte uppfyllda, avslås ansökan direkt.  

      Krav på organisationsform hos projektparter 

      • Alla projektets parter ska vara juridiska personer. Fysiska personer eller enskilda firmor kan alltså inte delta som projektparter. 
      • Den koordinerande parten ska vara en svensk juridisk person och bedriva verksamhet i Sverige. Med svensk juridisk person likställs i detta avseende utländsk organisation som har filial eller driftställe i Sverige. Kostnaderna i projektet ska i så fall vara hänförliga till filialens eller driftställets verksamhet.  

      Krav på projektet 

      • Projektledaren ska vara anställd hos den koordinerande parten i projektet. 
      • Aktörskonstellationen består av minst fem parter, varav minst en behovsägare.  
      • Projektlängd om högst 36 månader. 
      • Projektbudget på minst 10 miljoner kronor.  
      • Minst 50 procent i medfinansiering. 
      • Medfinansiering från näringslivet ska uppgå till minst 25 procent av projektets totala budget.   
      • Ett förberedelseprojekt ska ha genomförts, inte nödvändigtvis inom FFI-programmet. 
      • Projektet får inte påbörjas innan ansökan lämnas in. 
      • Kostnader för konsulttjänster får utgöra maximalt 20 procent av en projektparts budget. 

       Krav på ansökan 

      • Ansökan ska vara skriven på svenska eller engelska. 
      • Ansökan ska följa de anvisningar som ges i avsnitt 9. 
      • En slutrapport från genomfört förberedelseprojekt. Förberedelseprojektet behöver inte ha genomförts inom ramen för FFI.  
      • Ansökan ska innehålla samtliga efterfrågade bilagor angivna i kapitel 9. Observera att inga andra bilagor än de som är specifikt angivna får bifogas ansökan.  
      • Ansökan ska vara inne senast klockan 14.00 den sista ansökningsdagen via Vinnovas e-tjänster. När ansökningstiden har gått ut kan komplettering av ansökan endast ske på begäran från Vinnova. 
    • Projektförslaget ska ligga i linje med utlysningens syfte och FFI:s målsättningar. Ansökningarna kommer att bedömas utifrån huvudkriterierna potential, genomförbarhet, jämställdhet och aktörer, se nedan.  
      Läs mer om FFI:s Färdplan 

      Bedömningskriterier  

      Potential (viktas 35 procent) 
      • Projektförslagets potential att bidra till hållbara vägtransporter genom att i stor skala i verklig miljö demonstrera lösningen utifrån den valda samhällsutmaningen och dess systemperspektiv. 
      • Projektförslagets potential att bidra till samhälls- och näringslivsnytta i förhållande till befintlig kunskap och lösningar, nationellt och internationellt. 
      • Nyttan av den tilltänkta lösningen eller ny kunskap utifrån relevanta system- och användarperspektiv. 
      • Projektförslagets potential att skala upp och implementera lösningen inom några år i en nationell och internationell kontext. Lösningen ska ha en hög teknisk mognad. 
      • Hur väl ansökan är grundad i tidigare förberedelseprojekt.  
      • Hur väl ansökan adresserar de utpekade områdena angivna i kapitel 2. 
      Genomförande (viktas 30 procent) 
      • I vilken utsträckning projektet bygger på en trovärdig projektplan och budget där aktiviteterna är kopplade till projektmål samt önskade resultat och långsiktiga effekter. 
      • I vilken grad systemdemonstratorn är förberedd för uppskalning med en plan för långsiktig finansiering efter avslutat projekt.  
      • Riskanalysens trovärdighet (både interna och externa risker). 
      • I vilken utsträckning projektplanen och genomförandet adresserar alla fem systemperspektiv: 

      - Beteende, kultur och värderingar. 

      - Affärsmodeller, upphandling och samverkan. 

      - Policy, standardisering och regelverk. 

      - Infrastruktur, fysisk och digital, dock inte väginfrastruktur som vägbeläggning, broar med mera. 

      - Teknik, produkter, tjänster och processer. 

      • Arbetssätt som stödjer och underlättar parters engagemang samt: involvering av relevanta aktörer inklusive behovsägare.   
      Aktörer (viktas 25 procent) 
      • Hur väl relevanta organisationer och behovsägare är involverade i projektet, i rätt omfattning och i rätt tid för att realisera projektets potential samt genomförande med avsikt att ta vidare förväntade resultat. 
      • Projektledarens och nyckelpersonernas engagemang, kompetens, resurser och förmåga för att genomföra projektet. 
      • Grad av samverkan mellan projektets parter. 
      Jämställdhet (viktas 10 procent) 
      • Hur väl jämställdhetsaspekter som köns- eller genusperspektiv som kan vara viktiga att ta hänsyn till kopplat till projektets problemområde, lösningar och effekter tas om hand. 
      • Teamets sammansättning avseende på könsfördelning, samt fördelning av makt och inflytande mellan män och kvinnor. 
      • Hur väl jämställdhetsaspekter integrerats i projektplanen. 

      Hur bedömer vi?  

      De ansökningar som uppfyller de formella kraven kommer att utvärderas gentemot bedömningskriterierna av särskilt utsedda externa oberoende bedömare, vilka är förordnade av Vinnova. Ansökan bedöms i konkurrens med övriga inkomna ansökningar. 

      Läs mer om FFI:s utlysningsprocess 

      Vi bedömer även finansiell status 

      Innan vi beslutar om finansiering gör vi också en samlad bedömning av den organisatoriska och finansiella statusen hos de som får finansiering. Vi använder oss av information som vi får från kreditupplysningar, för närvarande från Dun & Bradstreet.  

      För att vi ska bevilja finansiering gäller detta: 

      • Organisationer som söker finansiering för personalkostnader måste vara registrerade som arbetsgivare hos Skatteverket. 
      • Organisationer får inte vara på obestånd, eller genomgå likvidation eller företagsrekonstruktion. De ska heller inte ha obetalda skulder av betydelse hos Kronofogdemyndigheten. 
      • Aktiebolag får inte ha förbrukat hälften eller mer av sitt aktiekapital.  
      • Om vi begär måste små och medelstora företag kunna visa att de har ekonomisk täckning att genomföra projektet enligt sin budget i ansökan. De kan inte använda offentliga bidrag eller egna medel avsedda för andra projekt för att täcka projektkostnader i denna utlysning.  
    • När vi bedömt alla ansökningar, skickar vi ett beslut där vi antingen beviljar eller avslår er ansökan. I beslutet anger vi hur mycket bidrag varje part i projektet beviljas. Vinnovas beslut kan inte överklagas.  

      Vad gäller om ni beviljas finansiering?  

      Om vi beviljar er ansökan måste ni följa våra allmänna villkor för bidrag. Villkoren innehåller bland annat detta: 

      • Att ni och alla övriga parter ska underteckna ett särskilt dokument där ni godkänner er medverkan och åtar er att genomföra projektet. 
      • Att ni ska rapportera hur det går, era och projektparternas kostnader och uppnådda resultat till oss regelbundet under projekttiden. 
      • Är ni flera parter måste ni komma överens om era inbördes rättigheter och skyldigheter i projektet i ett avtal. Det kan ta tid att få ett projektavtal på plats, så sätt gärna i gång arbetet med detta i god tid innan projektet startar.  
      • Hur resultatet ska komma till användning samt hur vetenskaplig publicering ska ske. 

      Se våra allmänna villkor samt få hjälp med att förstå och uppfylla dem  

      Ni behöver även följa de särskilda villkor som gäller för den här utlysningen: 

      1. Rapportering och uppföljning 
        - Rapportering och uppföljning ska ske i enlighet med beslut, mallar och särskilda anvisningar som finns på FFIs hemsida, www.ffisweden.se (under fliken mallar och vägledning). 
         
        - Projektet ska vara representerat vid de seminarier eller programkonferenser som Vinnova och FFI kommer att anordna och kalla särskilt till under projekttiden. Kostnader för medverkan vid sådant seminarium/programkonferens är stödberättigande. Efter förfrågan ska koordinatorn för projektet förse Vinnova och FFI med bild- och textmaterial för projektkataloger, årsredovisningar och dylikt. 
      2. Projektavtal 
        - avtal mellan Projektparterna för att bland annat reglera inbördes åtaganden, rättigheter och skyldigheter m.m. inom projektet, se § 1.4  
      3. Angivande av att projektet finansierats av FFI-programmet 
        Följande ersätter § 7.3 i de allmänna villkoren: 
        - Vid information om projektet och vid varje offentliggörande av projektresultat ska det anges att arbetet utförts med stöd från programmet Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, FFI. 

      Vi kan även besluta att lägga till kompletterande särskilda villkor för enskilda projekt. De framgår i så fall av beslutet. 

      Kan ni behöva betala tillbaka bidrag? 

      Om ni inte följer våra villkor kan ni bli återbetalningsskyldiga. Det gäller också om ni beviljats bidrag felaktigt eller med för högt belopp.  

    • För att söka finansiering fyller ni i en ansökan i vår e-tjänst. Ansökan innehåller frågor om projektet, deltagande projektparter och budget. 

      Till ansökan bifogas även följande bilagor: 

      • Slutrapport från tidigare finansierat förberedelseprojekt. 
      • Ganntt-schema/diagram (obs. max en sida) 
      • Projektsammanfattning enligt mall, maximalt 2 sidor.  

      Ansökan ska endast innehålla efterfrågade obligatoriska bilagor. Samtliga obligatoriska bilagor ska följa den struktur som finns i respektive mall. 

      Påbörja ansökan i god tid 

      Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Projektbeskrivningen och CV fylls i som formulär, inte som bilagor. Avsätt tid för att fylla i korrekt.  

      I vår e-tjänst kan ni börja fylla i uppgifter och sedan fortsätta vid ett senare tillfälle. Ni kan också dela ut behörigheter till andra som ni vill ska bidra i ansökan. När ansökan är färdig markerar ni den som klar.  

      Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan markera den som klar för att den ska registreras när utlysningen stänger. 

      Vinnova har inga mallar för projektavtal, men till hjälp tillhandahåller Vinnova en generell guide. Eventuellt kan även tidigare utvecklade mallar av näringslivsparterna inom FFI vara intressanta att ta inspiration från. På Fordonskomponentgruppens hemsida hittar ni mer information och kontaktpersoner för eventuella frågor gällande avtal.

    • När utlysningen stänger registreras er ansökan. Då skickar vi en e-postbekräftelse till den som står för användarkontot, samt projektledaren och firmatecknaren. Om ni inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av er till oss. 
      När utlysningen stängt kan ni inte ändra något i ansökan. Då kan ni bara komplettera om Vinnova ber om det. FFI_Bedomningprocess.png

      Vem kan läsa er ansökan? 

      Er ansökan kommer att läsas av medarbetare på Vinnova och de externa bedömare som medverkar i den här utlysningen. Alla arbetar under tystnadsplikt.  

      Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Det innebär att vi måste lämna ut dem om de efterfrågas. Men vi sekretessbelägger uppgifter om affärs- och driftförhållanden, uppfinningar eller forskningsresultat som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada för den enskilde om de lämnas ut.  

      Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess 

    Information om erbjudandet kommer snart

    Så snart det här erbjudandet öppnar för ansökan kommer vi att publicera fullständig information. Då beskriver vi till exempel vad ni kan söka finansiering för, hur mycket ni kan söka och vad vi bedömer er ansökan på.

    Så går det till

    För att söka finansiering från oss behöver ni fylla i en längre ansökan som vi sedan bedömer i konkurrens med andra. Om vi beslutar att finansiera ert projekt behöver ni rapportera till oss hur projektet går, så att vi kan se att ni genomför projektet som ni beskrev i ansökan. 

    Så går det till att söka och få finansiering från oss

    Frågor?

    Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta någon av oss.

    Catharina Zajcev

    Utlysningsansvarig

    +46 8 473 31 65

    Lena Dalsmyr

    Administratör

    +46 8 473 31 61

    Diarienummer 2025-01278