Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Validering av fabriceringsprocess för bi-metalliska flygmotorkomponenter i superlegeringar

Diarienummer
Koordinator GKN AEROSPACE SWEDEN AB
Bidrag från Vinnova 3 775 874 kronor
Projektets löptid november 2017 - december 2019
Status Avslutat
Utlysning Nationella flygtekniska forsknings programmet 7
Ansökningsomgång NFFP7: Forskningsprojekt inom flygteknik

Syfte och mål

Projektet har lyckats uppnå alla föreslagna mål. Den planerade doktorsexamen i hållfasthetslära erhölls. Modelleringen och simuleringen av den varmformande proceduren för en dubbelböjd komponent i legeringen 718 och Haynes 282 utfördes. Motsvarande valideringstestformningstester genomfördes framgångsrikt. De involverade svenska SMF:s har förbättrat sin kunskap och erfarenhet för att producera önskade plåtkomponenter i kommersiellt intressanta superlegeringar för flygindustrin.

Resultat och förväntade effekter

Den predikterade återfjädring efter varmformning av legeringen 718 överensstämmer väl med de experimentella testerna. Hålltid och stressavspänningsdata är nyckeln för att exakt prediktera restspänningar och återfjädring i en varmformningssimulering. En högre formningstemperatur behövs i Haynes 282 för att uppnå en liknande mängd predikterad återfjädring över delen. Industrin kan dra nytta av den presenterade FE-metoden för att utveckla framtida tillverkningsprocesser för lätta konstruktioner.

Upplägg och genomförande

Forskningsaktiviteterna samt experimentella och validerande varmformningstester utfördes i legering 718 och Haynes 282 enligt de olika arbetspaketen i projektet. Projektverksamheten har avslutats med framgång genom att kombinera avancerade termomekaniska FE-analyser tillsammans med projektpartners kompetenser och utrustning. Användningen av stressavspänningsdata i de varmformade simuleringarna förutspådde den slutliga geometrin för den önskade komponenten inom tolerans för produktion för GKN.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 30 januari 2020

Diarienummer 2017-04849

Statistik för sidan