Utveckling och verifiering av läromedel i gymnasial fysikundervisning
Diarienummer | |
Koordinator | Edda Knowledge AB |
Bidrag från Vinnova | 215 000 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - december 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Impact Startups hösten 2023 |
Viktiga resultat som projektet gav
Det övergripande syftet för projektet var att utveckla och validera virtuella fysiklaborationer, samt att ta fram affärsmodell som är anpassad efter marknaden och samtidigt överensstämmer med Edda Knowledges vision. Förutom detta var syftet med utvecklingen av laborationerna också att kunna utveckla teamets fokus på forskning, och att skapa mer material som kan nyttjas för att undersöka teknikstödd inlärning, vilket nu, tack vare Vinnovas finansiering, kan göras under våren 2024.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom att utveckla dessa två laborationer har vi optimerat möjligheterna att effektivt designa nya laborationer i framtiden, eftersom att vi kan återanvända delar av de tekniskt svara simuleringarna. Att ha tagit fram ytterligare tva laborationer later oss dessutom fortsatta utvarderingen av labbarna under varterminen, for att undersöka stödet for var innovation. Aven affarsmodellen kommer att agera som tydlig vagvisare for hur vi vidare kan etablera oss i Sverige.
Upplägg och genomförande
Båda laborationer, samt prototyp, utvärderades i alla utvecklingsstadier av en fysiklärare som varit en viktig samarbetspartner i projektet. Newtons lagar testades även med flertalet gymnasielärare vid en kompetensutvecklingsdag. Att KU-dagen låg så lägligt till gav goda förutsättningar för att testa laborationen utanför den något snäva samarbetsbas vi byggt upp. Vi ser det som fördelaktigt att låta även elever, som ju i slutändan är användaren, att i ett tidigt skede testa laborationerna.