Utveckling av indikatorer för uppföljning av samverkan (UtvInd)
Diarienummer | |
Koordinator | Södertörns högskola |
Bidrag från Vinnova | 5 925 857 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - september 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Universitets och högskolors strategiska utveckling av samverkan |
Ansökningsomgång | Utveckling av lärosätenas samverkanskapacitet - Fullständig ansökan |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har syftat till att, genom ett brett anslag och med hänsyn tagen till såväl lärosätens som olika vetenskapliga områdens skilda förutsättningar och utgångspunkter, pröva en modell för att värdera samverkan med huvudsakligen kvantitativa indikatorer. Ett förslag till en uppsättning av generella indikatorer har tagits fram som ett möjligt verktyg för att bistå i lärosätenas interna verksamhetsuppföljning vilket också var målet med projektet.
Långsiktiga effekter som förväntas
I projektet har vi kunnat identifiera och sammanställa 25 generellt accepterade indikatorer för uppföljning av samverkan utifrån kriteriet att de är utvalda av minst 50% av lärare/forskare inom varje deltagande ämnesområde samt även utvalda av minst 50% av samtliga ämnesområden i studien. En kombination av resultat- och processindikatorer är användbara för kontinuerlig uppföljning av samverkan för intern kvalitetsutveckling och indikatorerna har potential att påvisa framgångsfaktorer inom vissa områden som berör kvalitet, men inte alla.
Upplägg och genomförande
Forskare och lärare verksamma i ett åttiotal skarpa samverkansprojekt inom elva ämnesområden vid de sex deltagande lärosätena har inbjudits att ta ställning till ett stort antal indikatorer (92) med avseende på deras relevans och användbarhet för uppföljning och utvärdering av samverkan ur ett kvalitetsutvecklingsperspektiv. Inhämtande av data har skett med stöd av en semistrukturerad intervjumall genom vilken även kvalitativa aspekter av samverkan har kunnat fångas upp och kopplats till indikatorerna.