Utveckling av digitalt hållbarhetsverktyg
Diarienummer | |
Koordinator | Greentime AB |
Bidrag från Vinnova | 250 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2021 - januari 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationsprojekt i företag |
Ansökningsomgång | Innovationsprojekt i små och medelstora företag 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet har varit att utveckla vårt befintliga digitala hållbarhetsverktyg för att fler aktörer, inom fler branscher, tar itu med sitt hållbarhetsarbete. Målet har varit att utveckla vårt befintliga verktyg till att bli mer flexibelt för att kunna anpassas till fler branscher, bli mer användarvänligt och hantera insamlad data bättre. Målen har uppfyllts och vi har nu fler aktörer som använder vårt verktyg. Verktyget är översatt, utvecklats till att bli mer användarvänligt med helt ny design och nu mer flexibelt för att anpassas till andra branscher.
Långsiktiga effekter som förväntas
Verktyget är nu utvecklat och därmed har det möjliggjorts för fler aktörer, inom fler branscher, att de har kunnat ta itu med sitt hållbarhetsarbete. Den förväntade effekten var att det skulle leda till minskade utsläpp av koldioxid, lägre resursförbrukning, mindre användning av kemikalier, ökad jämställdhet, tillgänglighet, transparens och mångfald. Och det har det baserat på att vi har fler användare. Vi kommer nu att kunna plocka ut mätbar data och följa upp arbetet årsvis.
Upplägg och genomförande
Upplägget var att först ta hjälp av en UX designer som kunde skissa upp alla steg / ny design och i nästa fas överlämna arbetet till en programmerare som kunde genomföra programmeringen. Vi har haft många möten gemensamt med både programmeraren och UX-designern kontinuerligt över hela projekttiden, för att inte missa några väsentliga delar och hela tiden vägt av olika förslag på lösningar. Vi har haft en transparens mellan alla parter och det var nyckeln till att ro iland projektet. Vi har lagt den tid vi budgeterat och köpt in förväntat antal timmar från designern och programmeraren.