Utvärdering av ett doftsystem för att motverka sömnighet vid ratten
Diarienummer | |
Koordinator | Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg och transportforskningsinstitut |
Bidrag från Vinnova | 823 293 kronor |
Projektets löptid | april 2020 - december 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - hösten 2019 |
Slutrapport | 2019-05847eng.pdf(pdf, 1132 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Förartrötthet är en viktig orsak till olyckor i trafiken och förebyggandet av trötthet har varit fokus för forskningen inom bilindustrin i många år. För att uppnå nollvisionen i antal skadade och dödade i trafiken krävs ytterligare utveckling av innovativa lösningar för att förebygga trötthetsrelaterade incidenter. Syftet med det här projektet var att testa om ett doftsystem kan öka förarens vakenhetsnivå. Tester utfördes i en kontrollerad miljö för att avgöra om doftsystemet är en effektiv motåtgärd mot trötthet hos bilförare.
Långsiktiga effekter som förväntas
Doftsystemet som testades hade en viss effekt på förarens sömnighet, körförmåga och uppmärksamhet men effekten var inte specifik för den aktiva doftsubstansen som testades utan liknande effekt sågs även med inaktiv doft. Detta är i linje med andra motåtgärder mot trötthet som testats på förare. Körförmågan och tröttheten kan förbättras för en kort stund. Huruvida detta är tillräckligt för att förhindra trötthetsrelaterade olyckor får framtida studier utvisa. Effekten var inte tillräckligt stor för att motivera ytterligare utveckling och integration av produkten i fordon.
Upplägg och genomförande
Doftsystemet testades på 21 trötta förare som genomförde två körningar i en simulator. Aktiv doft eller inaktiv substans administrerades under körningarna i en crossover-design. Effekterna på förarens sömnighet, körförmåga och uppmärksamhet utvärderades. Självskattad sömnighet och objektiv sömnighet (ex. långa blinkningar), och olika mått på körprestation (ex. linjeöverträdelser) mättes i samband med att förarna exponerades för doften. Förändring i sömnighet och körförmåga efter att förarna fått doften jämfördes mellan aktiv och inaktiv doft.