UTMOST - Modellering av biokompositer i krockanalys
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar AB - Volvo Car Corporation |
Bidrag från Vinnova | 2 780 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2022 - december 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - december 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet utvecklade en CAE-metodik för biokompositer i säkerhetskritiska komponenter och möjliggör virtuell provning. Detta minskar behovet av fysiska tester med 75 %, kostnaderna med en faktor fyra och kortar ledtider från tolve till tre veckor. Projektets kunskap ökade användningen av datortomografi i industrin och stödjer studier för biokompositers framtida användning i bilmodeller. Publikationer och utbildningar stärkte svensk industris kompetens och etablerade en ledande position i Europa.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet förväntas ge långsiktiga effekter genom att möjliggöra effektivare och hållbarare produktutveckling. Den nya metodiken kan tillämpas på fler material, inklusive biobaserade och återvunna alternativer. AI-modeller och XAE-teknik ger förbättrad förståelse för materialbeteenden och minskar behovet av fysiska tester. Resultaten skapar en stark grund för framtida forskning och innovation inom virtuell provning och AI för materialvetenskap.
Upplägg och genomförande
För att uppnå projektets mål, delades det upp i fyra arbetspaket. Det första har arbetat med att tillverka och karaterisera olika material konfiguration. I det andra den kunskapen analyserades och publicerades. Det tredje syftade till att utveckla HF-modeller från datortomografi analys och utveckla homogeniseringsmetoder som möjliggjorde virtuellprovning. I detfjärde arbetspaketet så tillverkades och testades demonstratorer, och beräkningsmetodernautvärderades.