Terminalladdning av Elektriska Distributionsfordon - TED
Diarienummer | |
Koordinator | Sustainable Innovation i Sverige AB |
Bidrag från Vinnova | 3 708 950 kronor |
Projektets löptid | april 2021 - mars 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Ansökningsomgång | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI - december 2020 |
Slutrapport | 2020-05142sv.pdf (pdf, 1232 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
TED (Terminalladdning av Elektriska Distributionsfordon) är en systemlösning och affärsmodell för fullt elektrifierade godsterminal. Detta omfattar modellering och optimering av lokal elgenerering och lokal elenergilagring balanserade emot ett predikterat laddbehov för en fullelektrifierad lastbilsflotta vid DHL i Västberga, övrigt elbehov vid terminalen samt tillgänglig elnätskapaciet per timme över år. Projektet omfattar affärsmodeller, ekosystemet av aktörer och dess roller i lösningen.
Långsiktiga effekter som förväntas
En systemlösning har utarbetats för DHLs godsterminal i Västberga med scenariot helt elektrifierad fordonsflotta. Affärsmodell för samverkan har utarbetats med fastighetsbolag, energibolag, transportbolag och underleverantörer, fordonstillverkare och åkerier vilka tillämpas i lösningen. Resultaten är generellt överförbara till andra godsterminaler och till etappvis implementering av elektrifierade fordon i godsterminaler och kan utgöra underlag för investeringar.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts med verkliga data som ingångsvärden i form av dagens dieselförbrukning in fordonsflottan omvandlad till motsvarande elförbrukning, terminalens interna energibehov samt nätanslutningars kapacitet (effekt) idag och möjlig uppgradering. Från detta har modellering genomförts. Modelleringen bygger på komponentkostnader och en systemoptimering för behoven ovan samt schemaläggning för ett energistyrsystem. Affärsmodellering har skett i samverkan med aktörerna i ekosystemet.