Systemtransformation för Tillgänglighet för förarlösa fordon
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV AB |
Bidrag från Vinnova | 4 771 689 kronor |
Projektets löptid | april 2022 - september 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Ansökningsomgång | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI - december 2021 |
Syfte och mål
Projektets mål är att studera hur servicemarknadssystemet kan transformeras för att maximera tillgängligheten i transportsystemet när fordonen blir förarlösa. Idag finns lite kunskap kring hur man genomför förändringar av komplexa sociotekniska system och det behövs mer kunskap kring hur man kan arbeta med förändring för att nå önskade effekter, och undvika oönskade effekter. Här är transportsektorn en viktig aktör och förbättringar i effektivitet och hållbarhet inom godstransport är viktiga för både samhälle och industri.
Förväntade effekter och resultat
Förväntad leverans i projektet är en strategi, vision och taktik för servicemarknadsstöd samt designförslag på intelligenta beslutsstöd. STIFF kommer även att leverera kunskap kring hur man kan genomföra hållbara och önskvärda transformationer av komplexa socio-tekniska system. Det är en kunskap som är intressant både ur ett akademiskt perspektiv, men även för näringslivet eftersom det pågår en förändring i exempelvis transportsektorn.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet genomförs inom ramen för två doktorandprojekt men inkluderar även demonstratorbygge med stöd från forskare och ingenjörer på Scania. Projektets samverkan mellan Scania, KTH och forskningscentrumet Integrated Transport Research Lab (ITRL) möjliggör en fortsatt kunskapsuppbyggnad mellan parterna och ett nära samarbete mellan akademi och näringsliv. Projektets frågeställning är tvärvetenskaplig och flera olika kompetenser kommer att involveras. Totalt består STIFF av fyra arbetspaket.