Sustainability Scale-up Implementation Project
Diarienummer | |
Koordinator | Brew House Göteborg - Brewhouse Göteborg |
Bidrag från Vinnova | 213 250 kronor |
Projektets löptid | maj 2022 - december 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Inkubationsstöd |
Ansökningsomgång | Utvecklingsprojekt i inkubatorer 2021 till 2024 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syfte och mål för projektet var att implementera ett sätt att arbeta med hållbarhet gentemot bolagen med verktyget Sustainability Scale -Up. Det utfördes genom workshopar med fem inkubatorer inom CreARTive Sweden. Dessa fick även utse 3 bolag vardera där vi genomförde en workshop med stöd av verktyget. Verktyget och projektet tillförde stor kompetens till inkubatorerna och affärscoachernas förmåga att utveckla inkubatorföretagen. De fick kunskap, insikt och verktyg för att kunna stötta bolagen i arbetet kring att implementera hållbarhet i sina affärsmodeller.
Långsiktiga effekter som förväntas
Det önskade antalet workshops genomfördes och i utvärderingen var resultatet genomgående positivt, både hos inkubatorerna och deras bolag. Vi ser denna implementering som en viktig utveckling av CreARTives inkubatorer och deras arbetsmetoder samt som ett bra stöd för att jobba strukturerat med hållbarhetsfrågor ut till bolagen. Framförallt ser vi tydligt att bolagens mindset förändrats kring vikten av att integrera hållbarhet i verksamheten och affärsmodellen. Inkubatorerna har samtliga nu sagt att de kommer att löpande använda verktyget i sin coachning mot bolagen.
Upplägg och genomförande
Dalarnas Science Park utbildade oss i Sustainability Strategy Board, hur det är tänkt att användas och deras erfarenheter från verktyget. Workshopar har genomförts med fem inkubatorer inom CreARTive Sweden. Dessutom har respektive inkubator fått möjlighet att låta ytterligare 2-3 bolag göra workshopen. Vid workshoparna med inkubatorerna har de som grupp och bolag samt deras affärscoacher fått möjlighet att se vikten av att göra detta vid ett tidigt stadie då det är affärskritiskt att bolagen äger hållbarhetsfrågan och gör det arbetet till en del av sitt DNA och sin verksamhet.