STROF - Lättviktsstrukturer för Open Fan motordemonstrator
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 8 000 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2024 - maj 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Demoutlysning - SMF fokus |
Ansökningsomgång | Flygtekniskt demonstratorprogram med SMF-deltagande |
Syfte och mål
Projektet handlar om utveckling, tillverkning och validering av komplexa motormoduler till den internationella OEM-ledda demonstratormotorn Open Fan. Validering till TRL5-6 sker i ett fullskaligt motorprov hos OEM. Syftet med projektet är att stärka konkurrenskraften för deltagande företag. Tillsammans ska vi demonstrera teknologi för tillämpning på nästa generations mellanstora medeldistansflygplan.
Förväntade effekter och resultat
Miljöeffekten på flygplansnivå är att med bidrag från Open Fan-motor minska CO2-utsläppen med 30%. GKNs komponenter är dels möjliggörare för Open Fan-arkitekturen men målet är också att de ska vara 15% lättare än vad konkurrenternas och dessutom tillverkas mer hållbart med minskad materialåtgång. I projektet kommer ett flertal komponenter att tillverkas till 100% med innovativa additiva tillverkningsmetoder.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet har tre arbetspaket; 1. GKNs motormodul-1 utveckling, tillverkning, validering i motorprov 2. GKNs motormodul-2 utveckling, tillverkning, validering i motorprov 3. Utveckla SMF-leverantörskedja. Projektet kommer att bedrivas enligt GKNs metodik för demonstratorutveckling och TRL-mognad, med dokumenterade konstruktions- och TRL-granskningar.