Streetsmart
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV AB - Avd NECS |
Bidrag från Vinnova | 1 175 497 kronor |
Projektets löptid | september 2018 - september 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - 2017-12-12 |
Slutrapport | 2017-05499sv.pdf (pdf, 510 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte har varit att ta fram styrstrategier för prediktiv hastighets- och drivlinestyrning för körning i dynamiska omgivningar såsom till exempel körning med tunga fordon i närhet av städer eller i gruvor. Mer specifikt skall dessa strategier implementeras en lastbil och utvärderas vid körning på väg. Ett viktigt mål har varit att visa på att minst hälften av den teoretiska besparingen kan uppnås vid implementering och utvärdering i lastbil. Detta har uppnåtts med råge, då experimenten visade på en besparing på 16% jämfört med de teoretiskt beräknade 18%.
Långsiktiga effekter som förväntas
På programnivå har Scanias kompetens stärkts med den industridoktorand som utbildats och examinerats. Projektet bidrar väsentligt till att stärka samarbetet mellan KTH och Scania inom ett viktigt forskningsområde. Projektet har lett till 5 vetenskapliga artiklar, samt en examinerad doktor. Det har också lett till kunskaps- och tekniköverföring mellan akademi och industri.
Upplägg och genomförande
Projektet har i huvudsak genomförts av en industridoktorand. Detta har varit ett mycket lyckat sätt att kombinera kunskap om produkter och tjänster med den akademiska forskningen.