STAPLER - Studie av Termiska och Aerodynamiska Prestanda hos Lätt och kort turbin Bakre struktur
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 4 700 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2025 - juni 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 3 |
Syfte och mål
Syftet är att leverera en ny TRS och AM kommer att inkluderas för att möjliggöra en flexibel design. En ny doktorand kommer att anställas som kommer att behärska numeriska designverktyg vid GKN och kapaciteten hos LPT-OGV-riggen vid Chalmers. Projektet kommer att validera outforskade designområden med experimentella data samtidigt som det eliminerar typiska risker med en ny design. Projektet kommer att stödja GKN:s deltagande i framtida motorprogram och lösa det akuta behovet av CO2-reduktion.
Förväntade effekter och resultat
Det förväntas ge förståelse för hur en aggressiv ultrakort aerodynamisk design av TRS beter sig, både ur ett aerodynamiskt och värmeöverföringsperspektiv. På så sätt blir det möjligt att validera och minska riskerna som krävs för en så sannolik produktutveckling som möjligt i samarbete med de mest inflytelserika OEM inom flygindustrin. Tillsammans med detta kommer de verktyg som vanligtvis används på GKN för aerodynamisk design och termisk utvärdering att uppdateras i enlighet med resultaten.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet startar 7 maj 2025 till 30 juni 2028 och tidslinjen är följande: Aerodesign - Q2-3 2025. Introduktion av nya doktorander och mekanisk design av ultrakorta TRS - Q2 2025 - Q1 2026. Experimentell kampanj - Q1 2026 - Q4 2027. Syntes av experiment och utveckling av designverktyg - Q1 2027 - Q2 2028. Spridning av resultat genom hela projektet.