Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Spelifierat lärande för hållbar gruvdrift (MineLearn)

Diarienummer
Koordinator Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f samhällsbygg & naturresurser
Bidrag från Vinnova 999 926 kronor
Projektets löptid november 2024 - juni 2025
Status Avslutat
Utlysning Impact Innovation Swedish Metals & Minerals - Programspecifika insatser
Ansökningsomgång Impact Innovation: Genomförbarhetsstudier och forskningsprojekt inom sociala insatsområden i programmet Metals and Minerals

Viktiga resultat som projektet gav

MineLearn uppnådde sina mål genom att utveckla och testa en prototyp som simulerar hela mineralvärdekedjan med integrerad ESG-bedömning. Viktiga resultat inkluderar en validerad metod för spelifierad gruvutbildning, starkt användarintresse, nya samarbeten med internationella utvärderare och akademiska institutioner samt planerad medverkan av fler partners i ett fortsättningsprojekt, under förutsättning att finansiering beviljas.

Långsiktiga effekter som förväntas

MineLearn är ett språngbräde mot full implementering av e-lärplattformen Mine2Learn. Med fortsatt finansiering kan plattformen i full skala stärka kompetensförsörjningen i gruvsektorn, attrahera ny och mer diversifierad talang samt ge studenter och yrkesverksamma en djupare förståelse för hållbarhetsfrågor. Projektet positionerar Sverige som internationell ledare inom digital och hållbar gruvutbildning.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfördes i fyra arbetspaket: koordinering, design, spelutveckling och utvärdering. Aktiviteterna följde tidsplanen och resulterade i en fungerande prototyp publicerad online. Samarbetet mellan partner fungerade mycket väl och breddade kompetensen. Justeringar gjordes i användargränssnitt och kursstruktur för att stärka ESG-innehållet. Projektet levererade starka resultat och en färdplan för fullskalig implementering.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 26 september 2025

Diarienummer 2024-02879