Spelifierat lärande för hållbar gruvdrift (MineLearn)
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f samhällsbygg & naturresurser |
Bidrag från Vinnova | 999 926 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - juni 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Impact Innovation Swedish Metals & Minerals - Programspecifika insatser |
Ansökningsomgång | Impact Innovation: Genomförbarhetsstudier och forskningsprojekt inom sociala insatsområden i programmet Metals and Minerals |
Viktiga resultat som projektet gav
MineLearn uppnådde sina mål genom att utveckla och testa en prototyp som simulerar hela mineralvärdekedjan med integrerad ESG-bedömning. Viktiga resultat inkluderar en validerad metod för spelifierad gruvutbildning, starkt användarintresse, nya samarbeten med internationella utvärderare och akademiska institutioner samt planerad medverkan av fler partners i ett fortsättningsprojekt, under förutsättning att finansiering beviljas.
Långsiktiga effekter som förväntas
MineLearn är ett språngbräde mot full implementering av e-lärplattformen Mine2Learn. Med fortsatt finansiering kan plattformen i full skala stärka kompetensförsörjningen i gruvsektorn, attrahera ny och mer diversifierad talang samt ge studenter och yrkesverksamma en djupare förståelse för hållbarhetsfrågor. Projektet positionerar Sverige som internationell ledare inom digital och hållbar gruvutbildning.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes i fyra arbetspaket: koordinering, design, spelutveckling och utvärdering. Aktiviteterna följde tidsplanen och resulterade i en fungerande prototyp publicerad online. Samarbetet mellan partner fungerade mycket väl och breddade kompetensen. Justeringar gjordes i användargränssnitt och kursstruktur för att stärka ESG-innehållet. Projektet levererade starka resultat och en färdplan för fullskalig implementering.