Spelifierat lärande för hållbar gruvdrift (MineLearn)
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f samhällsbygg & naturresurser |
Bidrag från Vinnova | 999 926 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - juni 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Impact Innovation Metals & Minerals - Programspecifika insatser |
Ansökningsomgång | Impact Innovation: Genomförbarhetsstudier och forskningsprojekt inom sociala insatsområden i programmet Metals and Minerals |
Syfte och mål
MineLearn-projektet kommer att utvärdera vilka resurser som behövs för att utveckla en spelifierad lärplattform för gruvindustrin och akademin. Det kommer att omfatta en behovsanalys, skapande av en prototyp samt expertutvärdering för att säkerställa att plattformen ger en helhetssyn på gruvvärdekedjan samtidigt som ESG-principer integreras. Genomförbarhetsstudien syftar till att skapa en grund för ett transformativt utbildningsverktyg som kan vägleda beslut om fullskalig utveckling och framtida tillväxt.
Förväntade effekter och resultat
Resultatet av denna genomförbarhetsstudie blir en rapport om den utvecklade prototypen av den spelifierade lärplattformen. Rapporten inkluderar behovsanalys, användarfeedback och rekommendationer för vidare utveckling. Resultatet kommer att kommuniceras via en publikation eller konferens. Om resultatet är positivt kommer konsortiet att upprätta en färdplan för fullskalig utveckling, med möjlighet till expansion för att inkludera gruvrelaterade institutioner nationellt och internationellt.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer att delas in i fyra arbetspaket: WP1 (Samordning) hanterar projektledning. WP2 (Designspecifikationer) omfattar skapandet av en detaljerad design för lärplattformen baserat på en genomförd behovsanalys. WP3 (Spelutveckling och produktion) är projektets huvudfas där den fungerande prototypen kommer att utvecklas. WP4 (Testning och utvärdering) säkerställer att slutprodukten är både pedagogiskt effektiv och tekniskt tillförlitlig.