Sorbentbaserad mobil koldioxidinfångning för tunga fordon
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV AB |
Bidrag från Vinnova | 716 250 kronor |
Projektets löptid | december 2024 - juni 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Accelerate Swedish partnership - FFI |
Viktiga resultat som projektet gav
Tre Mobile Carbon Capture (MCC) systemer för diesellastbilar simulerades, med temperaturvakuum-swingadsorption med zeoliter eller MOF:er samt desorption, kondensering och lagring av CO2 ombord på lastbilen. Den bästa varianten gav en brutto- (netto-) reduktion på 64 (19) % CO2 vid ett effektbehov på 43 kW-el, till en avskiljningskostnad på 1270 €/ton CO2. Ett annat MCC-system med extern desorption föreslogs istället, vilket gav 55 (48) % mindre CO2 vid 6 kW-el för 260 €/ton-CO2.
Långsiktiga effekter som förväntas
Om MCC skulle ta sig in i EU:s CO2-reglering för lastbilar kommer utvecklarna till en början förmodligen att avstå från regenerering ombord av fasta adsorbenter eller flytande lösningsmedel. Avskiljning ombord med regenerering utanför fordonet och bearbetning av den utvunna koldioxiden verkar vara mer ekonomiskt.
Upplägg och genomförande
Förstudien gick som planerat och tidsplanen på 7 månader hölls.