Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Sorbentbaserad mobil koldioxidinfångning för tunga fordon

Diarienummer
Koordinator Scania CV AB
Bidrag från Vinnova 716 250 kronor
Projektets löptid december 2024 - juni 2025
Status Avslutat
Utlysning Accelerate Swedish partnership - FFI

Viktiga resultat som projektet gav

Tre Mobile Carbon Capture (MCC) systemer för diesellastbilar simulerades, med temperaturvakuum-swingadsorption med zeoliter eller MOF:er samt desorption, kondensering och lagring av CO2 ombord på lastbilen. Den bästa varianten gav en brutto- (netto-) reduktion på 64 (19) % CO2 vid ett effektbehov på 43 kW-el, till en avskiljningskostnad på 1270 €/ton CO2. Ett annat MCC-system med extern desorption föreslogs istället, vilket gav 55 (48) % mindre CO2 vid 6 kW-el för 260 €/ton-CO2.

Långsiktiga effekter som förväntas

Om MCC skulle ta sig in i EU:s CO2-reglering för lastbilar kommer utvecklarna till en början förmodligen att avstå från regenerering ombord av fasta adsorbenter eller flytande lösningsmedel. Avskiljning ombord med regenerering utanför fordonet och bearbetning av den utvunna koldioxiden verkar vara mer ekonomiskt.

Upplägg och genomförande

Förstudien gick som planerat och tidsplanen på 7 månader hölls.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 22 augusti 2025

Diarienummer 2024-04032