Sömlös Autonomi
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Kungliga Tekniska Högskolan Inst f industriell ekon & organisa |
Bidrag från Vinnova | 2 872 779 kronor |
Projektets löptid | maj 2025 - april 2027 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Ansökningsomgång | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden: Innovationer för ett hållbart, digitaliserat och automatiserat transportsystem för människor och gods |
Syfte och mål
Projektet syftar till att utveckla ett attraktivt och skalbart alternativ till den privata bilen genom en digitalt integrerad lösning för delade multimodala resor. Målet är att möjliggöra sömlösa transporter med buss, färja och delad taxi till och från Gotland, samt att förprojektera autonoma transporter för första och sista milen, med särskilt fokus på tillgänglighet i glesbygd.
Förväntade effekter och resultat
Projektet förväntas leda till en fungerande pilotlösning som integrerar bokning, betalning och planering för resor med buss, färja och taxi. Resultaten inkluderar nya samverkans- och affärsmodeller för aktörer som bidrar till denna lösning. Lösningen förväntas leda till ökad fyllnadsgrad i fordon och minskat klimatavtryck. Forskningen förväntas även leda till kunskap om hur autonoma fordon kan bidra till transporttillgänglighet och effektivitet för att göra kollektivt resande mer attraktivt.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet består av fyra arbetspaket. (1) Projektledning, koordinering, kommunikation och spridning; (2) Teknisk utveckling av systemlösning; (3) Forskning: Affärsmodeller och skalbarhet med autonoma fordon; samt (4). Parterna samverkar för att utveckla, testa och utvärdera lösningen i verklig miljö. Data från piloten används för att förprojektera autonoma transporter och analysera vidare användning och uppskalning.