Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Sömlös Autonomi

Diarienummer
Koordinator Kungliga Tekniska Högskolan - Kungliga Tekniska Högskolan Inst f industriell ekon & organisa
Bidrag från Vinnova 2 872 779 kronor
Projektets löptid maj 2025 - april 2027
Status Pågående
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden
Ansökningsomgång Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden: Innovationer för ett hållbart, digitaliserat och automatiserat transportsystem för människor och gods

Syfte och mål

Projektet syftar till att utveckla ett attraktivt och skalbart alternativ till den privata bilen genom en digitalt integrerad lösning för delade multimodala resor. Målet är att möjliggöra sömlösa transporter med buss, färja och delad taxi till och från Gotland, samt att förprojektera autonoma transporter för första och sista milen, med särskilt fokus på tillgänglighet i glesbygd.

Förväntade effekter och resultat

Projektet förväntas leda till en fungerande pilotlösning som integrerar bokning, betalning och planering för resor med buss, färja och taxi. Resultaten inkluderar nya samverkans- och affärsmodeller för aktörer som bidrar till denna lösning. Lösningen förväntas leda till ökad fyllnadsgrad i fordon och minskat klimatavtryck. Forskningen förväntas även leda till kunskap om hur autonoma fordon kan bidra till transporttillgänglighet och effektivitet för att göra kollektivt resande mer attraktivt.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet består av fyra arbetspaket. (1) Projektledning, koordinering, kommunikation och spridning; (2) Teknisk utveckling av systemlösning; (3) Forskning: Affärsmodeller och skalbarhet med autonoma fordon; samt (4). Parterna samverkar för att utveckla, testa och utvärdera lösningen i verklig miljö. Data från piloten används för att förprojektera autonoma transporter och analysera vidare användning och uppskalning.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 16 maj 2025

Diarienummer 2025-00427