Skogsvärdekänslan
Diarienummer | |
Koordinator | Point AB |
Bidrag från Vinnova | 642 985 kronor |
Projektets löptid | mars 2025 - juni 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utlysning inom Hållbara Värdekedjor |
Ansökningsomgång | Framtidsprototyper för en hållbar skogsvärdekedja |
Viktiga resultat som projektet gav
Ja, målen uppfylldes; vi tog fram en protoyp som utforskar hur storytelling kan integreras i digitala produktpass och skapa en emotionell anknytning till produktens ursprungsplats och tidigare användning. Vi ställde ut den både för branschaktörer och allmänhet och fick mycket positiv respons. Branschaktörer berättade att den fick dem fundera på hur branschen kan göra saker annorlunda i framtiden. Vi har knutit kontakter som är intresserade av att ta konceptet vidare till en affärsmodell.
Långsiktiga effekter som förväntas
Målet är att ta konceptet för vår framtidsprototyp vidare till en affärsmodell, i första steget tillsammans med en behovsägare och en slutkund. Vi har knutit kontakter och diskussioner pågår för att delta med projektet i Vinnovas utlysning om Affärsmodeller för hållbara skogsbaserade näringar. Om allt går i lås kan det leda till förändrade affärsmodeller inom skogsvärdekedjan. Vi planerar även att ha med forskningssidan i utvecklingen, vilket även ger större möjligheter att publicera resultaten.
Upplägg och genomförande
Projektet genomförs i form av fyra arbetspaket; 1) Utforska nuläget, 2) Förstå framtiden: fördjupa analys runt normer/beteenden, 3) Skapa framtiden – design av prototyp och 4) Uppleva, förankra och omsätta: utställning samt överlämning. Pga. kort projekttid fick vi jobba överlappande mellan paketen och hela teamet var med i hela processen. Sjukdomar gjorde att vi fick rycka in för varandra, då det inte fanns någon luft i tidsplanen. Korta ledtiden gjorde det svårt att boka workshops och talare.