Skadespecifik utvärdering av hjärntrauma mot förbättrad trafiksäkerhet
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Institutionen för Medicinteknik och Hälsosystem |
Bidrag från Vinnova | 5 485 000 kronor |
Projektets löptid | juli 2023 - juni 2027 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - våren 2023 |
Syfte och mål
Traumatisk hjärnskada (TBI) är ett betydande hot mot trafiksäkerheten. Det är en heterogen sjukdom som försämrar olika trafikanter med olika skademekanismer. Befintlig utvärdering av säkerhetsprodukter följer en "one-size-fits-all"-metod med lite hänsyn till komplexiteten hos TBI och mångfalden av trafikmiljöer. Mer rationella strategier är att fastställa skadespecifika kriterier för att skräddarsy skyddsprinciper med hänsyn till de kritiska skador som deras avsedda användare utsätts för.
Förväntade effekter och resultat
Detta projekt kommer att kombinera avancerad biomekanisk modellering med djupgående olycksanalys för att förbättra bedömningsverktyget för hjärnskador och utveckla skadespecifika riskfunktioner. När den är färdig kommer en avancerad beräkningsmodell av huvudet utrustad med skadespecifika kriterier att levereras. Ny kunskap om de skadetyper som kräver prioriterade insatser för olika trafikanter kommer att genereras genom att analysera skadedata från fyra internationella trafikdatabaser.
Planerat upplägg och genomförande
Nya testmetoder för fotgängarskydd kommer att utvecklas som bättre efterliknar verkliga olycksscenarier och hjärnskademekanik. De avsedda användarna av projektets resultat är i första hand fordonsindustrin och hjälmindustrin, som använder dessa verktyg och skaderiskfunktioner för att utvärdera effektiviteten hos huvudskyddsprodukter mot olika hjärnskador och därmed informera om säkerhetsoptimering. Huvudbonadernas skyddande prestanda kommer att utvärderas mot de mekanismspecifika kriterier som utvecklas häri.