Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

SEERail

Diarienummer
Koordinator ALSTOM Rail Sweden AB
Bidrag från Vinnova 200 000 kronor
Projektets löptid november 2022 - november 2023
Status Avslutat
Utlysning Innovationer för ett hållbart mobilitetssystem - enskilda ansökningar

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet är en förstudie om möjligheterna att implementera lösningar som kan detektera och avlägsna vilt från järnvägsspår för att minimera risken för olyckor. Alstoms har samarbetat med en SMF som har en möjlig lösning på problemet som har testats i andra sammanhang med goda resultat. För att utröna om den principiella lösningen kan fungera för spårtrafik har projektet genomfört en analys av kravbilden för tillämpningen och därefter definierat steg för framtagande av en anpassad lösning för integration i ett tåg.

Långsiktiga effekter som förväntas

Den genomförda förstudien visar vilka anpassningar som behövs av det system som Alstoms partner utvecklat för att kunna integreras i ett tåg. Analysen indikerar att systemet har stora fördelar i jämförelse med andra till buds stående lösningsalternativ. Därför har en initial plan tagits fram för ett fortsättningsprojekt för demonstration av teknologin på tåg. Förväntan från en sådan demonstration är ett underlag som visar minskade kollisioner i befintlig spårtrafik och därmed högre tillgänglighet och säkerhet.

Upplägg och genomförande

Förstudien inleddes med en initial behovs- och förmågekartläggning av Alstom. Efter ingående av samarbetsavtal har de bägge företagen gemensamt studerat kravbilden för järnvägstillämpningar, genomfört en gapanalys mot den grundläggande lösningen samt tagit fram en konceptlösning för integration och implementering av systemet i ett tåg.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 26 januari 2024

Diarienummer 2022-02912