SEERail
Diarienummer | |
Koordinator | ALSTOM Rail Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 200 000 kronor |
Projektets löptid | november 2022 - november 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer för ett hållbart mobilitetssystem - enskilda ansökningar |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet är en förstudie om möjligheterna att implementera lösningar som kan detektera och avlägsna vilt från järnvägsspår för att minimera risken för olyckor. Alstoms har samarbetat med en SMF som har en möjlig lösning på problemet som har testats i andra sammanhang med goda resultat. För att utröna om den principiella lösningen kan fungera för spårtrafik har projektet genomfört en analys av kravbilden för tillämpningen och därefter definierat steg för framtagande av en anpassad lösning för integration i ett tåg.
Långsiktiga effekter som förväntas
Den genomförda förstudien visar vilka anpassningar som behövs av det system som Alstoms partner utvecklat för att kunna integreras i ett tåg. Analysen indikerar att systemet har stora fördelar i jämförelse med andra till buds stående lösningsalternativ. Därför har en initial plan tagits fram för ett fortsättningsprojekt för demonstration av teknologin på tåg. Förväntan från en sådan demonstration är ett underlag som visar minskade kollisioner i befintlig spårtrafik och därmed högre tillgänglighet och säkerhet.
Upplägg och genomförande
Förstudien inleddes med en initial behovs- och förmågekartläggning av Alstom. Efter ingående av samarbetsavtal har de bägge företagen gemensamt studerat kravbilden för järnvägstillämpningar, genomfört en gapanalys mot den grundläggande lösningen samt tagit fram en konceptlösning för integration och implementering av systemet i ett tåg.