Samverkan för en hållbar dagvatten- och skyfallshantering på kvartersmark
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 9 170 270 kronor |
Projektets löptid | januari 2024 - januari 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 3 implementering |
Ansökningsomgång | Utmaningsdriven innovation - Steg 3 Implementering 2023 - höst |
Syfte och mål
I SODA arbetar vi för en omställning av samhället mot en mer hållbar dagvatten- och skyfallshantering med fokus på kvartersmark. Det handlar om att anpassa våra städer till pågående och framtida klimatförändringar där ökade nederbördsmängder måste hanteras i den bebyggda miljön, att minska föroreningsmängderna som släpps ut i vår hav och vattendrag, samtidigt som regnvattnet tillvaratas och återanvänds som en resurs. Dagvatten- och skyfallshantering behöver integreras som en del av stadsbyggnadsprocessen vilket kräver förändrade arbetssätt, beslutsunderlag och samarbete.
Förväntade effekter och resultat
Projektet förväntas leda till att fler hållbara dagvatten och skyfallslösningar byggs och underhålls samtidigt som kostsamma utredningar, omtag och felbyggnationer har minimerats. Att kunskap, forskning och innovation inom dagvatten samlas och når en bredare målgrupp, till följd att kunskapen generellt i samhället höjs. Att utvecklade metoder, strategier och tekniker blir en självklar del av samhällsbyggnadsprocessen, både för dv. och skyfall, men även för andra frågor med stort behov av samordning.
Planerat upplägg och genomförande
SODA-projektet involverar aktörer från alla delar av samhällsbyggnadsprocessen och fokuserar på de nyckelfrågor som behöver lösas för att uppnå en hållbar dagvatten- och skyfallshantering på kvartersmark. Projektets mål är att bryta låsningar och underlätta samverkan, detta sker genom (1) Process- och organisationsutveckling (2) modeller för samverkan och samfinansiering (3) utveckling av en samordningsroll för dagvatten (4) upphandlingsstöd och teknikutveckling (5) Utbildningsinsatser mot en bredd av aktörer, och (6) intern och extern kommunikation.