Samhällsekonomiska prioriteringar som skapar tillförlitliga och attraktiva järnvägstransporter
Diarienummer | |
Koordinator | Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- och transportforskningsinstitut, Stockholm |
Bidrag från Vinnova | 6 030 287 kronor |
Projektets löptid | oktober 2019 - juni 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer för ett hållbart samhälle |
Ansökningsomgång | Innovationer för en klimatneutral framtid |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte är att ta fram bättre kunskap om samband som är nödvändiga för att stärka järnvägssystemets attraktivitet och förmåga att tillhandahålla transporttjänster. Målet är att projektet ska bidra till ett mer tillförlitligt och kostnadseffektivt järnvägssystem som kan skapa en överflyttning av transporter från trafikslag som har ett större klimatavtryck. För att uppnå detta har projektet tagit fram samband som kan användas för att prioritera de åtgärder som bäst bidrar till ett resurseffektivt järnvägssystem.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har tagit fram samband mellan järnvägens tillstånd och kostnader för åtgärder, samt mellan kapacitetsutnyttjande och förseningar. Projektresultaten visar även hur riskfördelning i underhållskontrakt påverkar kostnader, samt hur ett upphandlingsförfarande kan bidra till en bättre balans mellan produktionskostnader och infrastrukturanvändares kostnader. Resultaten förväntas kunna användas i prioriteringen av de åtgärder som bäst bidrar till en resurseffektiv järnväg, samt bidra till nya tillvägagångssätt för att genomföra åtgärder i anläggningen.
Upplägg och genomförande
Med hjälp av olika forskningsdiscipliner och aktörer har projektet etablerat ny kunskap som baseras på en kombination av ingenjörsmässiga och ekonomiska modeller. Därutöver har projektet analyserat utformningar av kontrakt och upphandlingsförfaranden för att ta fram kunskap om hur åtgärder kan omsättas i praktiken på ett kostnadseffektivt sätt och ge möjligheter till innovationer och produktivitetsförbättringar.