Säkrare automatisering med friktionsuppskattning från däck- och perceptionsbaserad sensoravkänning (SAFE-RIDE)
| Diarienummer | |
| Koordinator | Volvo Personvagnar AB |
| Bidrag från Vinnova | 3 278 500 kronor |
| Projektets löptid | november 2025 - januari 2028 |
| Status | Pågående |
| Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
| Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - hösten 2025 |
Syfte och mål
Projektet är att utforma en inbyggd vägfriktionsberäknare genom aktiv sammanslagning av perceptionsbaserade och däckbaserade uppskattningar. En handfull toppmoderna AD/ADAS-funktioner kommer att studeras med hjälp av den sammanslagna friktionskunskapen. Med de framväxande datadrivna metoderna och högeffektiva beräkningsteknikerna har projektet potential att revolutionera fordonssäkerheten genom att tillhandahålla en tillförlitlig realtidsuppskattning av däck-väg-väg-adhesionsegenskaper.
Förväntade effekter och resultat
Projektet bidrar till säkrare fordon och en säkrare trafikmiljö, vilket möjliggör implementering av säker fordonsautomation på högre nivå. Detta kommer på slutet bidra till att möjliggöra högre nivåer av fordonsautomation genom att tillhandahålla avancerad förarassistans och autonoma körfunktioner med förmågan att proaktivt anpassa sig till förändrade vägväderförhållanden i förväg, vilket avsevärt minskar risken för trafikolyckor.
Planerat upplägg och genomförande
Volvo Cars är huvudsökande med stöd av expertis inom däckmodellering och testning från VTI, samt fusionsteknik från Chalmers. Projektet är planerat att starta i januari 2026 och pågå till januari 2028. En industriell doktorand vid Volvo Cars kommer att arbeta tillsammans med en projektassistent vid Chalmers. Road Condition Fusion Manager kombinerar olika informationskällor optimalt i realtid för att uppfylla kraven för nästa generations säkra automatiseringsfunktioner ombord.