Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

RILIK - Ramverk för Immersivt Lärande i Industriell Kompetensutveckling

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Industri- & materialvetensk
Bidrag från Vinnova 6 988 700 kronor
Projektets löptid augusti 2025 - december 2027
Status Pågående
Utlysning Avancerad digitalisering - Industriell behovsdriven innovation
Ansökningsomgång Avancerad digitalisering - Industriell behovsdriven innovation 2025

Syfte och mål

Syfte: Ett ökat användande av XR inom industriellt lärande ger bättre förutsättningar för svensk industri att bemöta det växande kompetensbehovet och därmed bibehålla sin konkurrenskraft. Mål: Genom att förse svensk industri med beslutsunderlag, riktlinjer och validerade demonstratorer för när, hur och varför XR-teknik bör tillämpas inom industriellt lärande, sänks tröskeln för företag att implementera XR-teknik i stor skala och behovet för kostsamma pilotstudier minskar.

Förväntade effekter och resultat

Förväntade resultat: Generiskt ramverk för effektivt industriellt XR-lärande samt långsiktig förankring i industriella utbildnings- och processflöden. Metodutveckling för verifiering av lärande och kunskapsöverföring i XR. Två lösningar med inbyggd validering av lärandet för XR-plattformar. Verifiering av resultat genom sju demonstratorer utvärderade med fem parter. Effekter: Förse svensk industri med när, hur och varför XR-teknik används för industriellt validerat lärande.

Planerat upplägg och genomförande

Utveckla XR verktyg med inbyggd validering gemensamt, akademi, industri och mjukvaruutvecklare. Ta fram ramverk för skalabar XR träning, utvärdera dessa i flera demonstratörer och validera att XR plattformen ger önskat lärande. Sprida resultatet i form av "go to market" plan med lösningen efter projektet, samt publicera en handbok om hur detta kan realiseras, samt vetenskapliga publikationer avseende hur XR kan användas för att generera skalbara lärandemiljöer i en industriell kontext.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 september 2025

Diarienummer 2025-01072