Produktpass som möjliggörare för cirkulära möbelflöden
Diarienummer | |
Koordinator | Stiftelsen Chalmers Industriteknik |
Bidrag från Vinnova | 3 997 000 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - april 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Cirkulär och biobaserad ekonomi |
Ansökningsomgång | Ökad resurseffektivitet för en cirkulär industri |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet var att förbereda och anpassa den svenska möbelindustrin inför det kommande EU-regelverket om digitala produktpass (DPP), samt att utveckla och testa konceptet för att stimulera innovation och cirkularitet. Vid slutet av projektet var projektdeltagarna eniga om att DPP kan ge fördelar för deras respektive organisationer och att de fått en bättre förståelse för systemperspektivet kopplat till en ökad informationsdelning för möbler. Samtidigt kvarstår en del frågetecken och det råder en viss osäkerhet om vad deras nästa steg bör vara att kunna förbereda sig inför kraven på DPP
Långsiktiga effekter som förväntas
Arbetet i projektet utgick från tre centrala delar. Affärsekosystemet kartlades för cirkulära flöden av möbler. Projektet sammanställde nödvändiga data och ett utkast till ett produktpass för möbler. Prototyperna visade på hur DPP kan se ut från ett användarperspektiv, vad de kan innehålla och hur de kunde användas för att nå mer cirkulära möbelflöden. I projektets tredje del undersöktes hur affärsekosystemet för möbelindustrin kan påverkas i och med införandet av DPP och större datamängder. Här ses stora möjligheter att utveckla cirkulära affärserbjudanden inom branschen.
Upplägg och genomförande
Projektet hade 3 arbetspaket: 1. Behovsanalys, 2. Informationsdelningsstandard och prototyp, 3. Affärsmodeller, affärsekosystem och systemeffekter. En nulägesanalys av ekosystemet och dess informationsbehov gjordes för möbelvärdekedjan. Prototyper och tester användes som metoder för att lära mer om behov och drivkrafter. De digitala prototyperna utgjorde exempel på hur DPP kan komma att se ut och innehålla för information samt användas. En ”systemperspektivapproach” visade hur en utveckling av nya erbjudanden/tjänster kan göras möjlig baserat på större datamängder.