Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Policylabb för socialt hållbar kollektivtrafik: nya metoder och möjligheter

Diarienummer
Koordinator Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- & transportforskningsinstitut VTI
Bidrag från Vinnova 1 553 671 kronor
Projektets löptid september 2025 - september 2027
Status Pågående
Utlysning Impact Innovation ShiftSweden - Programspecifika insatser
Ansökningsomgång Impact innovation: Delta i omställningslabb för framtidens attraktiva och tillgängliga livsmiljöer

Syfte och mål

En av kollektivtrafikens uppgifter är att göra samhället tillgängligt för alla, oavsett social bakgrund. Projektets utforskar hur kollektivtrafiken kan stärka sin roll som garant för socialt hållbar tillgänglighet genom ett policylabb. Målet med labbet är att pröva nya metoder för att synliggöra sociala konsekvenser av kollektivtrafikplaneringen. Projektet leds av VTI i samverkan med Trafikförvaltningen på Region Stockholm, Trafikverket, Huddinge, Haninge och Botkyrka kommun.

Förväntade effekter och resultat

Projektet genererar kunskap om social hållbarhet kopplat till den plats vi undersöker samt om policylabbet som ett sammanhang för kunskapsproduktion och samverkan. I projektet genomförs fyra workshops där vi mellan varje workshop hämtar in ny kunskap och/eller analysera kunskap från förgående workshop/s. Lärdomar sammanställs i en offentlig rapport med konkreta förslag. Vi arrangerar också ett seminarium där vi diskuterar resultat och tillämpbarhet med tjänstepersoner och andra berörda.

Planerat upplägg och genomförande

Policylabbet centreras kring fyra workshops där resultat från ett parallellt arbete med utforskande och tillämpning av metoder för att stärka social hållbarhet utforskas utifrån frågeställningen om vad kollektivtrafikens roll som garant för socialt hållbar tillgänglighet kan innebära. Parallellt görs forskningsbaserade djupdykningar utifrån de deltagande organisationernas behov av forskare på VTI och expertis på Trafikförvaltningen.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 3 oktober 2025

Diarienummer 2025-01267