Pilotstudie av EVA-meddelande för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet
Diarienummer | |
Koordinator | H&E Solutions AB |
Bidrag från Vinnova | 345 373 kronor |
Projektets löptid | november 2020 - maj 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Smartare elektroniksystem |
Ansökningsomgång | Smartare elektroniksystem: Genomförbarhetsstudier 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att utvärdera effekten av EVA-meddelanden på utryckningsfordons framkomlighet. Forskningsfrågorna var följande. (1) Hur påverkas utryckningsfordonets körning i termer av utryckningsfordonets medelhastighet och hastighetsvariation? (2) Hur påverkas omgivande trafik i termer av genomslag (hur stor andel av fordon i utryckningsfordonets färdväg som lämnar fri väg) och "reaktionstid" (hur tidigt fri väg lämnas)?
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten visade att EVA-meddelanden gjorde att bilförare lämnade fri väg tidigare. Förare med låg ADAS-vana var mindre positiva till att vilja ta emot EVA-meddelanden i framtiden, även om de tyckte att EVA-meddelandena hjälpte dem. EVA-meddelanden är ett bra komplement för att påkalla och uppnå fri väg, oavsett de mottagande bilförarnas körerfarenhet och vana vid förarstödsystem.
Upplägg och genomförande
Studien skulle enligt ursprungsplanen genomföras som fältexperiment med åtta ambulanser i verklig trafik i Tyskland. Dock gick dessa planer om intet när pandemin med covid-19 gjorde så att den ambulanstjänst som skulle medverka i stället behövde alla sina resurser för att inrätta och driva akutmottagningar. Metoden blev i stället (efter godkännande av VINNOVA) ett simulatorexperiment med 110 deltagare. Deltagarna körde cirka 45 minuter vardera i simulatorn på en trefilig motorväg.