Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Patchify - Skapa nytt värde ur kasserade plagg och produkter

Diarienummer
Koordinator ProFlow AB
Bidrag från Vinnova 350 000 kronor
Projektets löptid november 2022 - juni 2023
Status Avslutat
Utlysning Innovationer för ett hållbart mobilitetssystem - enskilda ansökningar

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet är att skapa nytt värde ur kasserade produkter med en tjänst som förenklar återcirkulation genom att sammankoppla reparations hantering med nyförsäljning. Målet är att paketera ett koncept av tjänsten Patchify. Projektet har tillgängliggjort ett flöde hos e-handlaren Nimble Patch, där trasiga och/eller lagade plagg säljs och där hantering och lagning tillkommer först när produkten är pånytt-såld. Piloten har lanserat tjänsten hos e-handlaren, implementerat systemstöd, marknadsfört tjänsten samt tagit fram en ekonomisk modell för alla deltagande partner.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har resulterat i en Proof of concept där en e-handlare kan ha ett flöde där deras fulla, eller delar av deras kassaktionsflöde, blir pånyttfött och sålt till kund, vilket leder till ökad lönsamhet per plagg, minskad miljöpåverkan och förbättrad kapitalbildning genom att erbjuda produkt + vald reperationstjänst. Genom piloten har idén realiserats och bestyrkts. Nimble Patch kommer fortsatt erbjuda tjänsten Patchify och den tjänsten är numera en del av Easycoms systemlösning. Systemstödet och framtagning av en ekonomisk modell gör att konceptet är redo att skalas upp.

Upplägg och genomförande

Partneridentifiering och analys: Nimble Patch valdes som partner och en analys genomfördes för att anpassa system och tjänst till pilot företaget. Genomförande av pilot: Processkartläggning, databasstruktur och marknadsförings material togs fram samt att den nya lösningen byggdes för hemsidan. En ekonomisk modell togs fram för alla aktörer och tjänsten Patchify kunde lanserades i april 2023 som en pilot. Genom Proteko/Nordiska textil akademin genomfördes aktiviteter med fokus på marknadsföring och varumärkes design kring konceptet för ökad genomslagskraft.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 21 augusti 2023

Diarienummer 2022-02713