Paperwork - Prototyp för Avtalshantering åt Frilansare
Diarienummer | |
Koordinator | Paperwork HQ AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2021 - februari 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Paperwork är en tjänst som förenklar och snabbar upp hanteringen av frilansavtal. Syftet är att underlätta för alla parter i gigekonomin både köpare och säljare av frilanstjänster. Genom att ha alla villkor och avtal på samma plats, ökar transparensen och förutsägbarheten kring betalning för båda parter. Detta är en god förutsättning för en mer rättvis och korrekt arvodering för frilansarna, och underlättar att få fram tydliga benchmarks för frilansköparna.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet syftar till att bygga en enklare teknisk prototyp som kan testas tillsammans med presumtiva kunder. Med deras användning och feedback kan systemet sedan vidareutvecklas för att kommersialiseras och därefter lanseras till en bredare marknad. Nu när prototypen fungerar kommer vi att bjuda in dessa testkunder för att använda tjänsten, och därefter samla in deras feedback via intervjuer.
Upplägg och genomförande
Redan innan projektet hade vi gjort en lång rad intervjuer med tilltänkta kunder från olika marknadssegment. Från denna feedback byggde vi en MVP minimum viable project som utgångspunkt för denna prototyp. Detta arbete bearbetades med vår utvecklingspartner för att sätta upp ett agilt arbetsflöde som löpte genom hela projektperioden. Vi hade kontinuerligt arbetsmöten via video, samt dagliga uppdateringar via chattsystemet Slack.