Offentlig upphandling av immersiv teknik för utbildningsändamål
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 999 812 kronor |
Projektets löptid | augusti 2024 - augusti 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Reglering och banbrytande teknik - utlysningsnivå |
Ansökningsomgång | Reglering och banbrytande teknik |
Syfte och mål
Immersiv teknik har potentialen att revolutionera utbildning, där en användare kan kliva in i tredimensionella världar för interaktiva övningsmoment oberoende av plats. Utmaningen ligger i att upphandla och integrera tekniken effektivt, med hänsyn till tekniska krav, organisatoriska behov och policy/regelverk. I detta projekt ska vi utforska hur detta kan gå till i veterinärutbildningen samt fortbildning inom offentlig kontroll vid slakt och vilthantering. Målet är att skapa en marknad för tekniken och säkerställa att den kan användas på ett effektivt och tryggt sätt.
Förväntade effekter och resultat
Myndigheterna i projektet har utmaningar med att det inte finns tillräcklig kapacitet för att genomföra obligatorisk praktisk träning. Målet är att förbättra utbildningens kvalitet och effektivitet genom att möjliggöra upphandling av immersiv teknik. Genom att myndigheterna förstår hur immersiv kan användas i utbildningssyfte kan de ställa tydliga krav i upphandlingen, förstå behov och funktion samt välja lämplig strategi för upphandling i framtiden. Målet med projektet är också att på sikt skapa en marknad för immersiv teknik för utbildningsändamål.
Planerat upplägg och genomförande
Upphandling genomförs normalt i tre steg: planera, genomföra och utvärdera. Projektet tar sikte på den första delen i upphandlingshjulet. I denna del står frågor om tillgänglig teknik, behov och funktion i centrum. För att förstå teknik, behov och funktion kommer intervjuer och litteraturstudier att genomföras. I olika möten med aktörer kommer idéer och lösningsförslag att utvärderas.