Nästa generations resor och transporter i ett stadsbyggnadsperspektiv-testbädd Umeå -Fas 1
Diarienummer | |
Koordinator | Umeå kommun - Stadsledningskontoret |
Bidrag från Vinnova | 2 746 166 kronor |
Projektets löptid | oktober 2018 - februari 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har syftat till att utreda effekter av övergripande trender inom mobilitet och transporter, såsom storskalig elektrifiering, autonoma fordon och delningsekonomi ur ett stadsbyggnadsperspektiv. En betydande del av projektet har gått ut på att testa arbetssätt som kan bidra till svenska kommuner och städers arbete för att möta framtidens behov av mobilitet, samt ge rekommendationer till fortsatt arbete. Genomförda utredningar har identifierat ett antal lämpliga tillvägagångssätt inom såväl PBL-processen som planering av elnät som kan nyttjas nationellt.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har testat metoder för att utreda effekter av storskalig elektrifiering, inklusive åtgärder i syfte att hantera utmaningar med bäring på elinfrastrukturens nätkapacitet. Vidare har projektet testat hur en framtidssäkring kan göras inom ramen för detaljplaneprocessen med den planerade stadsdelen Norra Ön i Umeå som testbädd. Sammantaget har beredskap för involverade projektparter att möjliggöra och nyttiggöra framtida mobilitetstrender, samt kunskapsläget om lämpliga tillvägagångssätt för branschen generellt, vidareutvecklats.
Upplägg och genomförande
AP1 har genomförts genom att testa metoder för att identifiera framtida kapacitetsbehov, utreda möjligheter till utjämning av effekttoppar och utreda efterfrågeflexibilitet för att frigöra kapacitet genom exempelvis tariffutformning. AP2 har bestått av tre faser - kunskapsbygge, implementering och utvärdering. Aktiviteter är bl.a. framtidsspaning, scenarioplanering, idékoncept för framtidssäkra broar samt metodbeskrivning. AP3 har stöttat övriga AP genom bl.a. projektledning och kommunikation. Respektive process har i möjligaste mån varit iterativ.