Multisensoriskt lärande i XR
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - Avdelningen för medieteknik och interaktionsdesign |
Bidrag från Vinnova | 5 690 773 kronor |
Projektets löptid | juli 2025 - juli 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | Avancerad digitalisering - Industriell behovsdriven innovation |
Ansökningsomgång | Avancerad digitalisering - Industriell behovsdriven innovation 2025 |
Syfte och mål
Syftet med detta projekt är att undersöka hur multisensorisk återkoppling som ger syn, hörsel och känselintryck kan integreras i XR lärmiljöer tillsammans med AI och hur det påverkar lärande. Mer specifikt är syftet att undersöka hur AI tillsammans med haptik och sonifiering i en inlärningsmiljö kan påverka lärande, förmågan att grupparbeta samt upplevd närvarokänsla. Målet med det aktuella projektet är att utforska hur dessa miljöer kan användas i verkliga utbildningsmiljöer.
Förväntade effekter och resultat
De potentiella pedagogiska vinsterna som haptik och sonifiering kan ge kommer att undersökas samt hur AI-stöd i fleranvändarsituationer bör utformas vid samarbete och lärande på distans. För att undersöka hur dessa områden kan integreras ska demonstratorer utvecklas och testas i detta projekt. Resultaten från projektet implementeras genom ett utbildningserbjudande, som når skolor och andra kunder.
Planerat upplägg och genomförande
Utvärderingar kommer att genomföras i verkliga utbildningssituationer, för att utforska hur multisensorisk feedback i XR-inlärningsmiljöer påverkar hur människor beter sig och uppfattar samarbetssituationer och hur det påverkar inlärning och prestationsförmåga. I samband med dessa utvärderingar är syftet att uppskatta de nödvändiga kraven på nätverkskapacitet för att möjliggöra denna typ av multisensoriskt lärande i fleranvändar XR med AI, i framtida kommunikation via 5G och 6G nätverk.