Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Multisensoriskt lärande i XR

Diarienummer
Koordinator Kungliga Tekniska Högskolan - Avdelningen för medieteknik och interaktionsdesign
Bidrag från Vinnova 5 690 773 kronor
Projektets löptid juli 2025 - juli 2028
Status Pågående
Utlysning Avancerad digitalisering - Industriell behovsdriven innovation
Ansökningsomgång Avancerad digitalisering - Industriell behovsdriven innovation 2025

Syfte och mål

Syftet med detta projekt är att undersöka hur multisensorisk återkoppling som ger syn, hörsel och känselintryck kan integreras i XR lärmiljöer tillsammans med AI och hur det påverkar lärande. Mer specifikt är syftet att undersöka hur AI tillsammans med haptik och sonifiering i en inlärningsmiljö kan påverka lärande, förmågan att grupparbeta samt upplevd närvarokänsla. Målet med det aktuella projektet är att utforska hur dessa miljöer kan användas i verkliga utbildningsmiljöer.

Förväntade effekter och resultat

De potentiella pedagogiska vinsterna som haptik och sonifiering kan ge kommer att undersökas samt hur AI-stöd i fleranvändarsituationer bör utformas vid samarbete och lärande på distans. För att undersöka hur dessa områden kan integreras ska demonstratorer utvecklas och testas i detta projekt. Resultaten från projektet implementeras genom ett utbildningserbjudande, som når skolor och andra kunder.

Planerat upplägg och genomförande

Utvärderingar kommer att genomföras i verkliga utbildningssituationer, för att utforska hur multisensorisk feedback i XR-inlärningsmiljöer påverkar hur människor beter sig och uppfattar samarbetssituationer och hur det påverkar inlärning och prestationsförmåga. I samband med dessa utvärderingar är syftet att uppskatta de nödvändiga kraven på nätverkskapacitet för att möjliggöra denna typ av multisensoriskt lärande i fleranvändar XR med AI, i framtida kommunikation via 5G och 6G nätverk.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 28 augusti 2025

Diarienummer 2025-01003