Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Motorcyklistmodell för prediktering av skaderisk

Diarienummer
Koordinator Autoliv Development AB - Autoliv Development Aktiebolag
Bidrag från Vinnova 7 598 000 kronor
Projektets löptid juni 2021 - maj 2025
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI -december 2020

Viktiga resultat som projektet gav

SAFER HBMs thorax har validerats för lastfall mellan motorcykel (MC) och personbil. Behov av ytterligare validering identifierades. Kinematiken för den oförändrade humanmodellen jämfördes med responsen för PMHS i en MC mot bil kollision. Jämförelsen genomfördes med hjälp av ett nytt verktyg för positionering samt en av tre framtagna MC-modeller, som kalibrerats mot nya krockdata. Möjligheten för skyddssystem att minska skaderisken i detta scenario demonstrerades av de industriella partnerna.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektresultaten har använts i utvecklingen av koncept för skyddssystem samt i forskningsaktiviteter hos projektets industripartners. De nya data och de framtagna modellerna kommer fortsatt att användas för att analysera faktorer som påverkar skaderisk för förare. Kunskapen har även integrerats i utbildningsaktiviteter inom Chalmers. Exempelvis genom analys av skadebegränsande koncept för bäckenet i masterskursen ”Skadebiomekanik”.

Upplägg och genomförande

Projektet involverade fyra parter och var uppdelat i sex tekniska arbetspaket. Projektet präglades av god samverkan och främjade ett engagemang inom teamet för de gemensamma intresseområdena. De utsatta målen i projektet uppnåddes, men tog längre tid än ursprungligen planerat. Detta berodde delvis på medvetna justeringar i tidsplanen som möjliggjorde för yngre forskare att fortsatt leda centrala uppgifter trots yttre personliga omständigheter.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 14 augusti 2025

Diarienummer 2020-05153