Motorcyklistmodell för prediktering av skaderisk
Diarienummer | |
Koordinator | Autoliv Development AB - Autoliv Development Aktiebolag |
Bidrag från Vinnova | 7 598 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2021 - maj 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI -december 2020 |
Viktiga resultat som projektet gav
SAFER HBMs thorax har validerats för lastfall mellan motorcykel (MC) och personbil. Behov av ytterligare validering identifierades. Kinematiken för den oförändrade humanmodellen jämfördes med responsen för PMHS i en MC mot bil kollision. Jämförelsen genomfördes med hjälp av ett nytt verktyg för positionering samt en av tre framtagna MC-modeller, som kalibrerats mot nya krockdata. Möjligheten för skyddssystem att minska skaderisken i detta scenario demonstrerades av de industriella partnerna.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektresultaten har använts i utvecklingen av koncept för skyddssystem samt i forskningsaktiviteter hos projektets industripartners. De nya data och de framtagna modellerna kommer fortsatt att användas för att analysera faktorer som påverkar skaderisk för förare. Kunskapen har även integrerats i utbildningsaktiviteter inom Chalmers. Exempelvis genom analys av skadebegränsande koncept för bäckenet i masterskursen ”Skadebiomekanik”.
Upplägg och genomförande
Projektet involverade fyra parter och var uppdelat i sex tekniska arbetspaket. Projektet präglades av god samverkan och främjade ett engagemang inom teamet för de gemensamma intresseområdena. De utsatta målen i projektet uppnåddes, men tog längre tid än ursprungligen planerat. Detta berodde delvis på medvetna justeringar i tidsplanen som möjliggjorde för yngre forskare att fortsatt leda centrala uppgifter trots yttre personliga omständigheter.