MicroVision - Development, Testing, and Demonstration of a Real-Time Support System for Electric Vehicle Riders
Diarienummer | |
Koordinator | Autoliv Development AB |
Bidrag från Vinnova | 1 500 000 kronor |
Projektets löptid | september 2023 - augusti 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Ansökningsomgång | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden - Säker och hållbar användning av små fordon med hjälp av digital teknik |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektkonsortiet har uppnått sina ursprungliga mål. Ett dataset med mikromobilitetsperspektiv har samlats in. Utifrån detta har en klassificeringsmodell med mikromobilitet och en djupestimeringsmodell finjusterats. Ett säkerhetssystem har byggts, där en säkerhetsalgoritm körs på beräkningsenheten och uppskattar vägtrafikanters rörelser, samt triggar HMI-varningar (visuella och haptiska) på cykelstyret. Säkerhetssystemet har verifierats i kontrollerad miljö och dokumenterats i demofilmer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Detta projekt har gett värdefulla insikter i utvecklingen av ett kamerabaserat säkerhetssystem, inklusive centrala utmaningar och prestandaegenskaper. Nya idéer håller på att växa fram. Detekteringsmodellen förväntas stödja framtida forsknings- och utvecklingsinsatser som syftar till att förbättra säkerheten för mikromobilitet genom att detektering av mikromobilitet och dess användare. Djupmodellen har lagts till på Autolivs lista över kandidatteknologier för vidare utvärdering.
Upplägg och genomförande
I WP1 utökades datainsamlingen utöver den ursprungliga planen. Fisheye-kameran ersattes med en rektangulär GoPro, vilket krävde mer data och ledde till en viss försening. Publikationerna färdigställdes enligt tidplan. I WP2 samlades datasetet in enligt plan. Däremot tog databehandlingen längre tidpå grund av behovet av förbättringar i LiDAR-datan. Publikationen är färdig, men pausad på grund av patentprocess. WP3 och WP4 avslutades i tid, och styret producerades före planerad tidpunkt.