Medskapande och didaktik, steg 2 i Hoforsmodellen för hållbara skolmåltider
Diarienummer | |
Koordinator | Hofors kommun |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2022 - oktober 2022 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte var att kunna fortsätta innovationsarbetet med att skapa förutsättningar för att involvera elever mer i utformningen av skolmåltider för mer medvetna val. Målet med projektet är uppnått och var att nå fram till konkreta underlag för ett slutligt steg tre projekt där kommunen implementerar och använder lösningen, uppnår avsedda resultat och utformar metodik för kommunikation och resultatspridning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har i enlighet med målen tagit fram en metodik som involverar digitala funktioner för ökat elevengagemang kring måltidens utformning. Lösningen innefattar en metodik för kunskapsprogression genom grundskolan kring odling och växtbaserad kost. Information och inspiration som gynnar hälsosamma val och minskat matsvinn. Eleven kommer också att göras mer medveten kring hållbarhetsperspektiv för de val man gör. Lösningen är framtagen genom samskapande mellan kommunavdelningar och elever. Resultatet kan nu implementeras i ett slutligt steg 3 projekt.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts med stora förseningar men har under hösten kunnat involvera berörda och nå bra resultat. Projektet är att betrakta som ett mellansteg från innovationsarbetet i steg 1 till den slutliga implementeringen i ett kommande steg 3 projekt.