Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Medskapande och didaktik, steg 2 i Hoforsmodellen för hållbara skolmåltider

Diarienummer
Koordinator Hofors kommun
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid januari 2022 - oktober 2022
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets syfte var att kunna fortsätta innovationsarbetet med att skapa förutsättningar för att involvera elever mer i utformningen av skolmåltider för mer medvetna val. Målet med projektet är uppnått och var att nå fram till konkreta underlag för ett slutligt steg tre projekt där kommunen implementerar och använder lösningen, uppnår avsedda resultat och utformar metodik för kommunikation och resultatspridning.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har i enlighet med målen tagit fram en metodik som involverar digitala funktioner för ökat elevengagemang kring måltidens utformning. Lösningen innefattar en metodik för kunskapsprogression genom grundskolan kring odling och växtbaserad kost. Information och inspiration som gynnar hälsosamma val och minskat matsvinn. Eleven kommer också att göras mer medveten kring hållbarhetsperspektiv för de val man gör. Lösningen är framtagen genom samskapande mellan kommunavdelningar och elever. Resultatet kan nu implementeras i ett slutligt steg 3 projekt.

Upplägg och genomförande

Projektet har genomförts med stora förseningar men har under hösten kunnat involvera berörda och nå bra resultat. Projektet är att betrakta som ett mellansteg från innovationsarbetet i steg 1 till den slutliga implementeringen i ett kommande steg 3 projekt.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 29 november 2022

Diarienummer 2021-04968