Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Large-Scale Electrification for Sustainable Transportation in an Industrial and Port System

Diarienummer
Koordinator Mälardalens Universitet - Akademin för ekonomi samhälle & teknik EST
Bidrag från Vinnova 750 000 kronor
Projektets löptid juni 2025 - februari 2026
Status Pågående
Utlysning Accelerera - FFI
Ansökningsomgång FFI Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - våren 2025

Syfte och mål

Transportsektorns elektrifiering är avgörande för att uppfylla EU:s “Fit for 55” och Sveriges mål om 70 % lägre transportutsläpp till 2030. Projektets mål är att: - Kartlägga hinder och möjligheter för elektrifierade transporter och smarta laddlösningar. - Utveckla affärsmodeller och incitament för att balansera investeringar i laddinfrastruktur och energianvändning. - Förbereda en fullskalig systemdemonstrator som kan testas i verklig miljö.

Förväntade effekter och resultat

Förväntat resultat av förstudien är en studie av förutsättningar för ett fortsatt projekt. De viktigaste effekterna av projektet inkluderar: - Optimering av transportflöden genom elektrifiering av fordon och smart laddinfrastruktur. - Ökad flexibilitet i energisystemet genom lastbalansering och digital styrning. - Hög replikering- och skalbarhetspotential till andra hamnar, logistikcentra och gruvor. - Affärsmodeller och incitament som möjliggör storskaliga investeringar i fossilfri logistik.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet genomförs under 8 månader och delas in i fyra arbetspaket: 1. Kartläggning av transport- och energibehov för elektrifiering av Oxelösunds hamn. 2. Mobilisering av aktörer och utveckling av affärsmodeller för att möjliggöra storskalig implementering. 3. Teknisk analys och utveckling av digitala plattformar för transport- och energioptimering. 4. Planering av systemdemonstrator och strategi för uppskalning.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 17 juni 2025

Diarienummer 2025-00804