Large-Scale Electrification for Sustainable Transportation in an Industrial and Port System
Diarienummer | |
Koordinator | Mälardalens Universitet - Akademin för ekonomi samhälle & teknik EST |
Bidrag från Vinnova | 750 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2025 - februari 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Accelerera - FFI |
Ansökningsomgång | FFI Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - våren 2025 |
Syfte och mål
Transportsektorns elektrifiering är avgörande för att uppfylla EU:s “Fit for 55” och Sveriges mål om 70 % lägre transportutsläpp till 2030. Projektets mål är att: - Kartlägga hinder och möjligheter för elektrifierade transporter och smarta laddlösningar. - Utveckla affärsmodeller och incitament för att balansera investeringar i laddinfrastruktur och energianvändning. - Förbereda en fullskalig systemdemonstrator som kan testas i verklig miljö.
Förväntade effekter och resultat
Förväntat resultat av förstudien är en studie av förutsättningar för ett fortsatt projekt. De viktigaste effekterna av projektet inkluderar: - Optimering av transportflöden genom elektrifiering av fordon och smart laddinfrastruktur. - Ökad flexibilitet i energisystemet genom lastbalansering och digital styrning. - Hög replikering- och skalbarhetspotential till andra hamnar, logistikcentra och gruvor. - Affärsmodeller och incitament som möjliggör storskaliga investeringar i fossilfri logistik.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet genomförs under 8 månader och delas in i fyra arbetspaket: 1. Kartläggning av transport- och energibehov för elektrifiering av Oxelösunds hamn. 2. Mobilisering av aktörer och utveckling av affärsmodeller för att möjliggöra storskalig implementering. 3. Teknisk analys och utveckling av digitala plattformar för transport- och energioptimering. 4. Planering av systemdemonstrator och strategi för uppskalning.