Lära att lära - en verktygslåda för ökad förmåga, motivation och lust till livslångt lärande”
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Luleå tekniska universitet Inst f hälsa lärande och teknik |
Bidrag från Vinnova | 9 999 944 kronor |
Projektets löptid | september 2021 - oktober 2025 |
Status | Pågående |
Syfte och mål
I det livslånga lärandet är individens egna drivkrafter till lärandet av största vikt för att framgångsrikt ta till sig ny kunskap, för den personliga utvecklingen och för en stark samhällsuppbyggnad. Syftet med projektet är, kartlägga individers attityder till det egna lärandet, inspirera till en ny lärandekultur och att uteckla en digital verktygslåda med avsikt att stimulera motivation och nyfikenhet till det egna lärandet. Resultaten skall komma både vetenskapssamhället liksom näringsliv och samhällets alla områden till gagn.
Förväntade effekter och resultat
Projektet förväntas resultera i en bättre förståelse för hur individer ser på det egna lärandet, ökad förståelse för vad som skapar motivation och nyfikenhet till lärande, en förändrad grundsyn på lärandekulturen samt i en digital verktygslåda som skall stärka lusten till lärande och som är tillgänglig för alla individer i samhället. De vetenskapliga resultaten kommer att spridas till vetenskapssamhället i form av vetenskapliga publikationer i lektörsgranskade tidskrifter, men även via föreläsningar, poddar och populärvetenskapliga skrifter till övriga samhället.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet genomförs initialt med en scoping review för att kartlägga kunskapsluckorna i forskningsfältet. Därefter utformas den digitala verktygslådan och ett enkätverktyg designas för att kunna mäta faktorer så som upplevd motivation och nyfikenhet. Två interventionsstudier genomförs på olika målgrupper så som ex universitetsstudenter, lärare och klienter hos Omställningsfonden. Regelbundna work-shops och utvärderingar av insamlade data planeras för att kunna förfina verktygslådan men även för att bättre fånga upp vad drivkrafterna bakom det egna lärandet är.