Konstruktion och analys av tidskritiska parallella tillämpningar på heterogena avionikplattformar
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB |
Bidrag från Vinnova | 6 500 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2024 - maj 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2 |
Syfte och mål
Flygplanets funktioner växer i antal och komplexitet och kommer att kräva enorma beräkningsresurser i framtiden, inte minst de autonoma funktioner som baseras på maskininlärning (ML). Samtidigt måste intelligenta system vara korrekta och pålitliga. För att kunna dra nytta av framtida beräkningsresurser måste algoritmer vara parallella. Projektets mål är att utveckla en metodik som på ett systematiskt sätt kan utnyttja potentialen till parallellism som kommande heterogena plattformar erbjuder, och samtidigt ge garantier på att icke-funktionella krav är uppfyllda.
Förväntade effekter och resultat
Projektet kommer utveckla en uppsättning metoder för att utnyttja parallellismen och samtidigt tillgodose tidskrav: (a) en modelleringsmetod som kombinerar beräkningsmodeller med data-parallella skelett som leder till formella, exekverbara och analyseringsbara tillämpningsmodeller, (b) en analysmetod som ger garantier på tidsaspekter vid parallell exekvering på heterogena plattformar, samt (c) en metod som effektivt mappar tillämpningsmodeller på specifikt utvalda plattformar.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer att studera ett avionikfall med inslag av ML. Flygplansfunktioner kommer modelleras, analyseras, och med hjälp av tekniker som utvecklats i projektet mappas på en specifikt utvald plattformsmodell. Projektet kommer utnyttja resultat från tidigare Vinnova-projekt. KTH kommer att utforska och utveckla grunderna för metoderna i nära samarbete med Saab, som kommer att definiera framtidens behov, bidra med industriell expertis, och säkra projektets industriella relevans.