Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Klimatsmart Mejeriinnovation

Diarienummer
Koordinator Cirkulär AB
Bidrag från Vinnova 300 000 kronor
Projektets löptid maj 2021 - november 2021
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups
Ansökningsomgång Innovativa Startups steg 1 våren 2021

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med projektet var att undersöka intressenter (stakeholders), utveckla affärsmodell och producera en go-to-market-strategi, specifikt för rekombinant mjölkproteinproduktion. Detta har mynnat ut i en stegvis go-to-market-strategi som är uppdelad i 1) uppskalning (kostnadsreduktion) först och 2) unicitet i produkt (differentiering). Bedömningen har lett till slutsatsen att uppskalning skapar det mest långsiktiga värdet för innovationen.

Långsiktiga effekter som förväntas

Vi har erhållit en avsiktsförklaring (letter-of-intent) med en stor internationell ostproducent med en riktlinje för prissättning. Utöver detta har vi också lyckats knyta en produktionspartner som kan assistera i uppskalning (>10 000 ton). Vi kommer kunna köra en pilot i början av 2022 (Q1) och sedan börja bygga en produktionsanläggning och börja sälja vår första applikation 2022.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfördes med över 70 möten och diskussioner, 3 konferenser och andra workshops och seminarier. Intressentanalys och affärsmodell genomfördes genom deltagande i EIT Food Seedbed Incubator. Go-to-market-strategi utvecklades till en stegvis modell för att skala (kostnadsminimering) och sedan differentiera (intäktsmaximering).

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 5 december 2021

Diarienummer 2021-00067