Klimatsmart Mejeriinnovation
Diarienummer | |
Koordinator | Cirkulär AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2021 - november 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att undersöka intressenter (stakeholders), utveckla affärsmodell och producera en go-to-market-strategi, specifikt för rekombinant mjölkproteinproduktion. Detta har mynnat ut i en stegvis go-to-market-strategi som är uppdelad i 1) uppskalning (kostnadsreduktion) först och 2) unicitet i produkt (differentiering). Bedömningen har lett till slutsatsen att uppskalning skapar det mest långsiktiga värdet för innovationen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har erhållit en avsiktsförklaring (letter-of-intent) med en stor internationell ostproducent med en riktlinje för prissättning. Utöver detta har vi också lyckats knyta en produktionspartner som kan assistera i uppskalning (>10 000 ton). Vi kommer kunna köra en pilot i början av 2022 (Q1) och sedan börja bygga en produktionsanläggning och börja sälja vår första applikation 2022.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes med över 70 möten och diskussioner, 3 konferenser och andra workshops och seminarier. Intressentanalys och affärsmodell genomfördes genom deltagande i EIT Food Seedbed Incubator. Go-to-market-strategi utvecklades till en stegvis modell för att skala (kostnadsminimering) och sedan differentiera (intäktsmaximering).