Inverkan av korrosion och krypning på utmattning av värmebeständiga material till avgaskomponenter
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV AB - Avd. YTMB |
Bidrag från Vinnova | 5 100 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2018 - april 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Hållbar produktion - FFI |
Slutrapport | 2018-04019sv.pdf (pdf, 376 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Den övergripande målsättningen är att genom fokusera på de kombinerade effekterna av kryp och korrosion på utmattningslivslängd och därmed bidra till pålitliga materialdata och materialmodeller för utveckling av avgaskomponenter. Vetenskaplig höjdpunkt är djup förståelse för högtemperaturutmattning inklusive inflytande från korrosion och krypning. Projektet har levererat 6 vetenskapliga publikationer och två doktorsavhandlingar. Ett prototypturbogrenrör har tagits fram och testats i motorcell. Målet för projektet är uppfylld.
Långsiktiga effekter som förväntas
Förväntade resultat är nya materialdata. Resultaten förväntas leda till fördjupad förståelse för interaktionen mellan korrosion, utmattning och kryp på gjutna högtemperaturmaterial. Förväntade effekter är bidragande till utveckling av energieffektiviserad framdrivning genom att underlätta utvecklingen avgasgaskomponenter för framtida energieffektiva motorer. Sveriges fordonstillverkare är stora globala aktörer och mer än 90% av deras produktion exporteras. En minskning av varje motors CO2-utsläpp har potential att sammantaget minska de globala utsläppen.
Upplägg och genomförande
Projektet leds av Scania och huvudpersonalen i projektet är två doktorander på KTH. I arbetspaket nr. 1 har tre kryp-testmetoder, konstantlast prov, sekventiellt dragprov och spänningsrelaxation med termisk cykling användas för att studera krypmekanismen. Sekventiellt dragprov utfördes på VW Research Group. Konstantlast prov utfördes av Swerim AB. I arbetspaket nr. 2 har LCF-provning i kontrollerade miljöer körts på KTH:s utrustning. De mikroskopiska skademekanismerna under attack av utmattning, korrosion och krypning har studerats i samma arbete mellan KTH och Scania.