Innovativa parkerings- och mobilitetslösningar i klimatsmarta städer
Diarienummer | |
Koordinator | TUB Trafikutredningsbyrån AB |
Bidrag från Vinnova | 4 920 000 kronor |
Projektets löptid | juli 2015 - mars 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 3 implementering |
Ansökningsomgång | Utmaningsdriven innovation - Steg 3 Följdinvestering 2015 (vår) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har vidareutvecklat och genomfört sju mobilitetsåtgärder kopplade till två nya fastigheter med totalt 240 lägenheter: -Öppen respektive sluten bilpool med två olika affärsmodeller. -Resecoachmöten med boende -Skriftlig kommunikation och samt möten med boende om mobilitetstjänster -Rabattavtal på taxi -Kunderbjudande om hyrbil -Utdelning av fria reskort till kollektivtrafiken till boende. -Två lösningar för pooler av elassisterade lastcyklar. Projektet är en av de större demonstrationerna av mobilitet som tjänst i Sverige hittills.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har gett ökad kunskap om mobilitet som tjänsts effekter på resande, bokunders nöjdhet med tjänsterna och byggkostnader. Projektet bedöms även ha bidragit till att: - Underlätta bostadsbyggande. - Ge boende som grupp ökad mobilitet. Bil som tjänst gör att boende kan styra sina reskostnader på ett bättre sätt och att inlåsningseffekter minskar. Inlåsningseffekter där bil väljs före kollektivtrafik eftersom bilens fasta kostnader är betalda. - Minska utsläpp av växthusgaser.
Upplägg och genomförande
När projektet började hade parkering under en längre tid varit en omdebatterad fråga som försvårat bostadsbyggande. Det har varit sju utvecklande år där Riksbyggen, Bonava, Stockholms stad, Haninge kommun, KTH, Uppsala Parkerings AB, WSP och Trafikutredningsbyrån framgångsrikt samverkat. Under resans gång har flera kommuner infört flexibla parkeringstal. Vinnovas och egna resurser har varit avgörande för att i full skala utveckla ett nytt synsätt på parkering och mobilitet. Att införa flexibla parkeringstal kräver samverkan.