Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

H24LEO - Hydrogen for Long Endurance Oceanwatch

Diarienummer
Koordinator Lunds universitet - Lunds universitet Trafikflyghögskolan
Bidrag från Vinnova 1 041 658 kronor
Projektets löptid november 2021 - november 2022
Status Avslutat
Utlysning Drönare i klimatets tjänst
Ansökningsomgång Drönare i klimatets tjänst - hösten 2021

Viktiga resultat som projektet gav

H24LEO har demonstrerat användning av vätebränsleceller som en alternativ bränslekälla för att uppnå långvarig flygning med ett obemannat luftfartyg. Detta i syfte att uppnå avsevärt minskad miljöpåverkan i förhållande till annan flygverksamhet vid Sjöfartsverket. Efter en omfattande teoretisk analys valde projektet ett bränslecellsystem som har modifierats och integrerats. Parallellt har en optimerad förvaring av vätgasen utvecklats. Därtill har projektet skapat en hybridlösning som även möjliggör nyttjande av andra energikällor.

Långsiktiga effekter som förväntas

Forskningsinfrastrukturen för vätgas vid Lunds Universitet har invigts och bidragit till den praktiska vätgaskompetensen vid Energivetenskaperna. Tester har genomförts och kommer även att ske efter H24LEO under 2023 samt 2024 då samtliga parter ingår. En av parterna kommer nu att tillverka en prototyp för lagring av vätgas som kommer att testas ombord på ett obemannat luftfartyg tillsammans med UAS Lab vid Trafikflyghögskolan.

Upplägg och genomförande

Upplägget har fungerat väl då ansvarsfördelningen varit tydlig och motivationen har varit hög. En tydlig avgränsning underlättade fokuseringen i respektive arbetspaket. Projektet innebar att ta reda på många svar som i sin tur låg till grund för andra avgörande beslut i projektet. Detta innebar bland annat att projektet behövde designa ett separat delsystem för att samla in och hantera datan som genererades. Projektet har kunnat verifiera att grundidén har fördelar både volymetriskt och gravimetriskt sett ur ett energitäthetsperspektiv samt är användarvänligt och skalbart.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 13 januari 2023

Diarienummer 2021-04563