H24LEO - Hydrogen for Long Endurance Oceanwatch
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Lunds universitet Trafikflyghögskolan |
Bidrag från Vinnova | 1 041 658 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - november 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Drönare i klimatets tjänst |
Ansökningsomgång | Drönare i klimatets tjänst - hösten 2021 |
Viktiga resultat som projektet gav
H24LEO har demonstrerat användning av vätebränsleceller som en alternativ bränslekälla för att uppnå långvarig flygning med ett obemannat luftfartyg. Detta i syfte att uppnå avsevärt minskad miljöpåverkan i förhållande till annan flygverksamhet vid Sjöfartsverket. Efter en omfattande teoretisk analys valde projektet ett bränslecellsystem som har modifierats och integrerats. Parallellt har en optimerad förvaring av vätgasen utvecklats. Därtill har projektet skapat en hybridlösning som även möjliggör nyttjande av andra energikällor.
Långsiktiga effekter som förväntas
Forskningsinfrastrukturen för vätgas vid Lunds Universitet har invigts och bidragit till den praktiska vätgaskompetensen vid Energivetenskaperna. Tester har genomförts och kommer även att ske efter H24LEO under 2023 samt 2024 då samtliga parter ingår. En av parterna kommer nu att tillverka en prototyp för lagring av vätgas som kommer att testas ombord på ett obemannat luftfartyg tillsammans med UAS Lab vid Trafikflyghögskolan.
Upplägg och genomförande
Upplägget har fungerat väl då ansvarsfördelningen varit tydlig och motivationen har varit hög. En tydlig avgränsning underlättade fokuseringen i respektive arbetspaket. Projektet innebar att ta reda på många svar som i sin tur låg till grund för andra avgörande beslut i projektet. Detta innebar bland annat att projektet behövde designa ett separat delsystem för att samla in och hantera datan som genererades. Projektet har kunnat verifiera att grundidén har fördelar både volymetriskt och gravimetriskt sett ur ett energitäthetsperspektiv samt är användarvänligt och skalbart.