Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Godsflödesintelligens för hållbara transporter och åtkomst

Diarienummer
Koordinator Göteborgs Hamn AB
Bidrag från Vinnova 5 000 000 kronor
Projektets löptid november 2024 - november 2027
Status Pågående
Utlysning Systemdemonstratorer Mobilitet - nya projekt
Ansökningsomgång Hållbar hamn - Systemdemonstrator

Syfte och mål

Projektet syftar till att förbättra digital spårbarhet för landburna transporter till och från Göteborgs hamn, med fokus på hållbarhet och kapacitetsutnyttjande. Genom att implementera teknik, t.ex. RFID och/eller kameror, vid järnvägsspår och andra strategiska punkter, möjliggörs realtidsövervakning och analys av godsflöden. Detta skapar en ökad godsflödesvisibilitet i transportkedjan, för bättre planering, minskad miljöpåverkan och ökad resursoptimering för aktörer inom transportbranschen.

Förväntade effekter och resultat

Förväntade resultat och effekter av projektet FLINTA inkluderar förbättrad digital spårbarhet och kapacitetsutnyttjande i transportkedjan, vilket leder till bättre planering och resursoptimering. Projektet bidrar till minskade koldioxidutsläpp genom att flytta gods från väg till järnväg, avlastar väginfrastrukturen och stärker Sveriges konkurrenskraft inom internationell handel och logistik genom en robust digital infrastruktur och förbättrad godsflödesintelligens.

Planerat upplägg och genomförande

Planerat upplägg och genomförande för FLINTA omfattar teknisk implementation av RFID och/eller kameror vid strategiska punkter som järnvägsspår och andra punkter för att möjliggöra realtidsövervakning. Parallellt utvecklas en digital plattform för godsflödesanalys och integrering i transportkedjan. Projekt genomförs i samarbete med branschaktörer för att ska en relevant lösningen. Affärsmodeller och skalbarhet studeras för att säkerställa långsiktig relevans och nytta för näringslivet.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 19 november 2024

Diarienummer 2024-03391