Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Förstudie för ny effektiv horisontell omlastningsteknik för kombinerade transporter

Diarienummer
Koordinator TRUCTRIC AB
Bidrag från Vinnova 376 697 kronor
Projektets löptid mars 2023 - september 2023
Status Avslutat
Utlysning Accelerera - FFI
Ansökningsomgång Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - hösten 2022
Slutrapport 2023-00040engelska.pdf(pdf, 3139 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets mål har varit att - Utvärdera ett nytt koncept för horisontell lastning av trailers på järnvägsvagnar. - Utreda hur risker och regelverk påverkar test och implementation av konceptet. - Ta fram projektplan för en lämpligt dimensionerad fullskalig demopilot av konceptet. En genomgripande utvärdering av konceptet har genomförts och rapporterats. Påverkan från såväl risker som tillämplighet av olika regelverk har utretts. Vidare har förutsättningar för en lämplig FSDP analyserats och en projektplan tagits fram Syfte och mål har således uppfyllts.

Långsiktiga effekter som förväntas

Utgångspunkten för projektet har varit att validera ett lovande koncept för effektiv omlastning vid kombitransporter. Slutsatserna från projektet är att konceptet har stora fördelar, såsom låga omlastningskostnader, möjligheter att etablera mindre terminaler utmed en järnvägslinje och omlastning av trailers som ej är lyftbara. Vidare har olika nivåer av demonstrationer av konceptet analyserats och verifierats. Slutligen har en exekverbar projektplan för en fullskalig demopilot tagits fram.

Upplägg och genomförande

Förstudien har genomförts i tre arbetspaket, WP1-3. I WP1 har en grundlig genomgång har gjorts av marknadsmekanismerna och av de olika komponenterna I det intermodala transportsystemet. Simulering av effekterna av införandet av konceptet Assisted RoRo Transshipment i olika miljöer har genomförts. I WP 2 har studier av konceptets tillämplighet i förhållande till såväl risker som tillämpliga regelverk genomförts. I WP 3 har tekniken analyserats närmare. Dessutom har olika alternativ för demonstrationer analyserats och en projektplan för lämplig demonstration tagits fram.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 10 oktober 2023

Diarienummer 2023-00040