Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Flexibelt simuleringsramverk för flygmekanik

Diarienummer
Koordinator Saab AB - SAAB Aktiebolag Aeronautics
Bidrag från Vinnova 3 611 544 kronor
Projektets löptid november 2017 - oktober 2022
Status Avslutat
Utlysning Nationella flygtekniska forsknings programmet 7
Ansökningsomgång NFFP7: Forskningsprojekt inom flygteknik

Syfte och mål

Projektet har utvecklat ett generellt simulerings- och optimeringsramverk som kan användas för konceptutveckling av olika produkter. Ramverket underlättar återanvändning av äldre systemsimuleringsmodeller och möjliggör att kapitalisera på tidigare investeringar i modellering och simuleringstillgångar, vilket sparar arbete vid produktändringar. Ramverket ger en plattform för kunskapsspridning och skapande av en gemensam förståelse för projektmålen tidigt i produktutvecklingsstadie Ramverkets generella och flexibla karaktär gör det tillämpbart i andra branscher

Resultat och förväntade effekter

Samarbetet och det tvärvetenskapliga nätverket mellan industri och akademi säkrades genom anställning av en industridoktorand med handledning från både industri och akademi. Applikationsfallet härrör från flygteknik, med samarbetsparter från olika teknologiska områden, vilket bidragit till kunskapsinhämtning och spridning. Resultaten är tillräckligt generella för att kunna tillämpas även i andra industriella eller akademiska användningsfall.

Upplägg och genomförande

Projektet resulterade i tre internationella konferensbidrag och en licentiatuppsats, med ett ”proof-of-concept” simulerings- och optimeringsramverk som ett huvudsakligt implementeringsresultat och de insikter som uppnåddes när ramverket byggdes som ett generellt resultat. Arbetet har utförts i en tvärfunktionell samarbetsmiljö, med forskare och ingenjörer från både Aeronautical Engineering och Vehicle Systems på Saab och från avdelningarna Product Realization och Fluid Mand Mechatronic Systems vid Linköpings universitet.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 20 april 2023

Diarienummer 2017-04889

Statistik för sidan