EENE: Energieffektiv Navigering för Elfordon
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar AB - 97170 Vehicle Propulsion Advanced Engineering |
Bidrag från Vinnova | 4 666 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2019 - december 2023 |
Status | Pågående |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Syfte och mål
Syftet med projektet är att utveckla modeller, metoder och algoritmer för energieffektiv navigering av elfordon. Dessa ska bland annat ta hänsyn till om det är möjligt att nå ett mål med nuvarande energimängd i batteriet och dirigera fordonet mot lämplig laddstation om det behövs. Detta ställer höga krav på beräkningseffektivitet för både algoritmer och energiförbrukningsmodeller. Målet för det här projektet är att först utveckla och utvärdera algoritmer och modeller, för att därefter tillämpa dem i praktiken genom prototyputveckling av mjukvara för provfordon.
Förväntade effekter och resultat
Examinerad industridoktorand med licentiatavhandling och doktorsavhandling. Prototyp av beräkningseffektivt navigationssystem för elektrifierade fordon, implementerat i körbart demonstrationsfordon. Förslag på standarder kring API:er för laddstationsdata i navigationskontext rörande tillgänglighet och laddtid. Ökad industrikompetens att kunna utveckla, implementera och utvärdera metoder för att lösa problem inom områdena Multi-Objective Shortest Path och Constrained Shortest Path.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer att ledas av Volvo Personvagnar och genomföras i samarbete med Chalmers Tekniska Högskola. Huvuddelen av projektet består i en industridoktorands forskning, men det ingår även model- och mjukvaruutveckling, samt undersökning och validering av provfordon i rigg. Projektet kommer att ha en styrgrupp där projektparterna finns representerade och möten kommer att hållas regelbundet för att säkerställa projektets leveranser. Projektledaren kommer att ansvara för rapportering gentemot Vinnova.