Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

EENE: Energieffektiv Navigering för Elfordon

Diarienummer
Koordinator Volvo Personvagnar AB - 97170 Vehicle Propulsion Advanced Engineering
Bidrag från Vinnova 4 526 464 kronor
Projektets löptid januari 2019 - december 2023
Status Avslutat
Utlysning Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI
Slutrapport 2018-01937sv.pdf (pdf, 682 kB)

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med projektet har varit att utveckla modeller, metoder och algoritmer för energieffektiv navigering av elfordon. De utvecklade metoderna tar hänsyn till om det är möjligt att nå ett mål med aktuell energimängd i batteriet, och dirigerar fordonet mot lämpliga laddningsstationer vid behov. Metoderna är också beräkningseffektiva och inkluderar adaptiv utforskning av vägnätet för insamling av energidata. Målen för projektet har uppfyllts genom spjutspetsforskning med tillhörande metodutveckling och framgångsrikt tillämpningsarbete med prototyputveckling.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektets huvudresultat är en färdigutbildad industridoktorand med godkänd licentiatavhandling och doktorsavhandling, tillsammans med flera vetenskapliga artiklar publicerade i internationella tidskrifter av hög status. Därutöver har de utvecklade navigeringsmetoderna implementerats i en prototyp av ett beräkningseffektivt navigeringssystem som integrerats med ett provfordon. Vissa av metoderna har också tillgängliggjorts i form av öppen källkod. Sammantaget har projektets resultat bidragit till en ökad industrikompetens inom navigeringsområdet.

Upplägg och genomförande

Projektet leddes av Volvo Personvagnar och genomfördes i samarbete med Chalmers Tekniska Högskola. Huvuddelen av projektet bestod i en industridoktorands forskning, men projektet innehöll även modell- och mjukvaruutveckling, samt validering med hjälp av provfordon i rigg. Forskningen resulterade i ett antal vetenskapliga artiklar med metoder som senare i projektet har använts för att utveckla prototypmjukvara, där delar av metoderna också gjorts tillgängliga som öppen källkod.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 11 december 2024

Diarienummer 2018-01937