DigiProc för Offentlig sektor
Diarienummer | |
Koordinator | DigiProc Solutions AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2024 - december 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Impact innovation - Startups |
Ansökningsomgång | Impact Innovation Start/Scale: Ett erbjudande till små och medelstora företag |
Viktiga resultat som projektet gav
Genom projektet har DigiProc tagit stora steg mot att ha en produkt riktad mot offentlig sektor som effektivt möjliggör för upphandlingsenheter att bedriva leverantörsuppföljning. Verifierade utfall: - GenAI har verifierats kunna generera relevanta och juridiskt anpassade uppföljningsfrågor mot leverantörer - Plattformen kan generera frågebatterier för uppföljning av leverantörer utifrån Upphandlingsmyndighetens kriteriedatabas - Stark respons på marknadsföringskampanj från relevanta aktörer
Långsiktiga effekter som förväntas
DigiProc har genom projektet tagit stora steg mot att ha en produkt riktad mot offentlig sektor som på ett effektivt kan möjliggöra för upphandlingsenheter att bedriva leverantörsuppföljning. Detta innebär en allmännyttig produkt som möjliggör en förbättrad effektivitet i hur offentliga medel spenderas och utgör samtidigt att en ny stor och väldigt intressant marknad för DigiProc öppnas upp.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfördes i fyra steg där vi systematiskt strävade efter att ta oss mot en Beta produkt att testa mot marknaden: 1. Definition av värdeerbjudande - vad ska vi erbjuda och mot vem. Detta genomfördes tillsammans med experter på LOU och offentlig upphandling 2. Validering av teknisk grundfunktionalitet 3. Vidare steg tagna mot Beta produkt 4. Test av målmarknad genom riktad marknadsföring kring hur AI kan vara ett stöd för inköpsfunktioner