Dialog med lastbilar: Situationsmedvetna konversationsagenter i förarstödssystem
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV AB |
Bidrag från Vinnova | 4 738 170 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - juni 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Avancerad digitalisering - Möjliggörande tekniker |
Ansökningsomgång | AI för avancerad digitalisering, 2 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet undersökte hur situationsmedvetna AI-baserade konversationsagenter kan användas i förarstödssystem (ADAS, SAE L1–2), med fokus på naturligt samtalsflöde och påverkan på säkerhet, effektivitet och användarupplevelse. Målen uppfylldes i stort, men resultaten är inte slutgiltiga. Projektet resulterade i ny kunskap om agenters roll för lastbilsförare, ett beslutssystem som anpassar dialogen efter situationen, en prototyp som utvärderats i en körsimulator och initiala designriktlinjer.
Långsiktiga effekter som förväntas
AI-baserade konversationsagenter saknar ofta situationsmedvetenhet och insikt om förarens status. Projektet har därför utforskat sådana agenter i syfte att möjliggöra mer avancerade och användarvänliga förarstödssystem (ADAS). Genom bättre anpassning till både situation och förare kan dialogen flyta naturligare och därmed minska förarens kognitiva belastning, öka säkerhet och effektivitet samt stärka teknikacceptansen. Projektet har även banat väg för fortsatt forskning och nya samarbeten.
Upplägg och genomförande
Arbetet var uppdelat i 5 arbetspaket, där flera experiment utforskade olika aspekter av situationsmedvetenhet och dialogflöde. Detta ledde till en prototyp av en situationsmedveten AI-baserad konversationsagent, som utvärderades i en körsimulator där subjektiva och objektiva metoder användes för att studera hur dialogen mellan lastbilsförare och agenten påverkar säkerhet, effektivitet och användarupplevelse. Projektkonsortiet bestod av Scania (TRATON), Nagoon, KTH och Smart Eye.