COMEJOIN - Hållbar sammanfogning av metall och komposit i flygplansstrukturer genom friktionsomrörningssvetsning med återfyllnad
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB |
Bidrag från Vinnova | 3 000 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2025 - maj 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 3 |
Syfte och mål
Syftet med COMEJOIN är att säkerställa potentialen för ytterligare implementering av grön och hållbar fogningsteknik, dvs. Refill Friction Stir Spot Welding (RFSSW), med särskilt fokus på höghållfasta aluminiumkvaliteter och termoplastkompositer som används i flygplansstrukturer. De viktigaste tekniska målen för detta projekt är att utveckla en svetsprocedur för att uppnå starka fogar och säkerställa processtabiliteten med hjälp av processövervakning.
Förväntade effekter och resultat
Studien kommer att vara vägledande för att visa vilka typer av strukturer som kan monteras med RFSSW samt indikera faktorer för att få processen stabil. Genom att använda RFSSW skulle behovet av ett stort antal fästelement/skruvar elimineras, vilket resulterar i en hållbar lösning för att uppnå en mycket lättare, robust och kostnadseffektiv montering av flygplansstrukturer.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är ett samarbete mellan tre parter. Saab AB står för kravställande, testning och material. Högskolan Väst står för laboratorieutrustning och akademiskt kunnande. DOF Tools AB konstruerar och tillverkar verktyg. Lämpliga prover definieras genom att undersöka krav på tillgänglighet i flygplansstrukturer. Därefter följer tester för både metalliska material och termoplastkomposit. En viktig del är processövervakning och kvalitetskontroll. Avslutningsvis görs demonstratorer och utvärdering.